Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
©Kancelaria Sejmu
s. 1/1 USTAWA z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej Opracowano na pod- stawie: Dz.U. z 1995 r. Nr 88, poz. 439; z 1996 r. Nr 156, poz. 775; z 1997 r. Nr 88, poz. 554, Nr 121, poz. 769; z 1998 r. Nr 99, poz. 632, Nr 106, poz. 668, z 2001 r. Nr 100, poz. 1080, z 2003 r. Nr 217, poz. 2125, z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 163, poz. 1362, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, z 2007 r. Nr 166, poz. 1172. Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. Ustawa określa zasady i tworzy podstawy rzetelnego, obiektywnego, profesjonalne- go i niezależnego prowadzenia badań statystycznych, których wyniki mają charakter oficjalnych danych statystycznych, oraz ustala organizację i tryb prowadzenia tych badań i zakres związanych z nimi obowiązków. Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają: 1) statystyka publiczna - system zbierania danych statystycznych, gromadzenia, przechowywania i opracowywania zebranych danych oraz ogłaszania, udo- stępniania i rozpowszechniania wyników badań statystycznych jako oficjal- nych danych statystycznych, 2) badania statystyczne - zbieranie, gromadzenie i opracowywanie danych staty- stycznych oraz ogłaszanie i udostępnianie wyników dokonanych obliczeń, opracowań i analiz, w tym podstawowych wielkości i wskaźników, 3) podstawowe wielkości i wskaźniki - wielkości i wskaźniki, do których ogła- szania Prezes Głównego Urzędu Statystycznego jest zobowiązany każdorazo- wo na podstawie odrębnych przepisów, 4) zbieranie danych statystycznych - uzyskiwanie odpowiedzi na pytania zawarte w formularzach, kwestionariuszach i ankietach statystycznych oraz informacji na innych nośnikach, dotyczące działalności podmiotów gospodarki narodowej lub wybranych dziedzin tej działalności oraz życia i sytuacji osób fizycznych lub wybranych jej aspektów - bezpośrednio od tych podmiotów i osób albo z systemów informacyjnych administracji publicznej, w których tego rodzaju dane zostały legalnie zgromadzone, 2007-10-08 ©Kancelaria Sejmu s. 2/2 5) gromadzenie danych statystycznych - zebranie przez prowadzącego badanie statystyczne w określonym czasie i miejscu danych statystycznych, o których mowa w pkt 4, 6) opracowywanie danych statystycznych - tworzenie zbiorów danych ze zgroma- dzonych danych statystycznych, z odłączeniem lub zakodowaniem informacji pozwalających na zidentyfikowanie konkretnego podmiotu gospodarki naro- dowej albo osoby fizycznej, a następnie dokonywanie na podstawie tych zbio- rów obliczeń, opracowań i analiz, 7) program badań statystycznych statystyki publicznej - uchwalony przez Ra- dę Ministrów, w trybie określonym w rozdziale 2, wykaz ustalający zakres te- matyczny, przedmiotowy i podmiotowy badań statystycznych i związane z ni- mi obowiązki, 8) operat do badań statystycznych - wykaz wybranych, według określonych cech, osób prawnych, jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej oraz osób fizycznych będących podmiotem obserwacji statystycznej wraz z ich identyfikacją adresową, 9) dane jednostkowe - dane osobowe dające się powiązać z konkretną osobą fi- zyczną lub dane indywidualne dające się powiązać z podmiotem gospodarki narodowej albo inną osobą prawną bądź jednostką organizacyjną nie mającą osobowości prawnej, 10) służby statystyki publicznej - Prezes Głównego Urzędu Statystycznego oraz podlegli mu dyrektorzy urzędów statystycznych i inne jednostki statystyki two- rzone w trybie określonym w rozdziale 3, 11) podmiot gospodarki narodowej - osobę prawną, jednostkę organizacyjną nie mającą osobowości prawnej oraz osobę fizyczną prowadzącą działalność go- spodarczą, 12) urzędowe rejestry - prowadzone na podstawie ustaw lub przepisów wydanych w wykonaniu ustaw przez sądy i organy administracji publicznej rejestry i ewidencje zawierające informacje o osobach prawnych, jednostkach organiza- cyjnych nie mających osobowości prawnej i osobach fizycznych oraz ich dzia- łalności, a także o innych zjawiskach, zdarzeniach i obiektach, a w szczególności rejestry: sądowe, ubezpieczeń społecznych, podatników, podmiotów gospodarki narodowej, podziału terytorialnego kraju oraz ewiden- cje: ludności, działalności gospodarczej, udzielonych zezwoleń i koncesji, gruntów, budynków, budowli i obiektów infrastruktury, 13) systemy informacyjne administracji publicznej - systemy zbierania, gromadze- nia i przetwarzania informacji przez organy administracji rządowej oraz jedno- stek samorządu terytorialnego, inne instytucje rządowe, organy rejestrowe i Narodowy Bank Polski, prowadzone w oparciu o przepisy kompetencyjne lub inne akty prawne związane bezpośrednio z wykonywaniem przez nie zadań statutowych. 14) standardy klasyfikacyjne - wprowadzone na podstawie ustawy klasyfikacje, nomenklatury i definicje podstawowych kategorii. 2007-10-08 ©Kancelaria Sejmu s. 3/3 Art. 3. Statystyka publiczna zapewnia rzetelne, obiektywne i systematyczne informowanie społeczeństwa, organów państwa i administracji publicznej oraz podmiotów gospo- darki narodowej o sytuacji ekonomicznej, demograficznej, społecznej oraz środowi- ska naturalnego. Art. 4. 1. Badania statystyczne statystyki publicznej mogą dotyczyć każdej dziedziny życia społecznego i gospodarczego oraz występujących w nim zjawisk dających się obserwować i analizować z wykorzystaniem metod statystycznych. 2. Szczegółowy zakres prowadzonych badań statystycznych statystyki publicznej jest ustalany w trybie określonym w rozdziale 2 ustawy i powinien uwzględniać celo- wość, niezbędność oraz społeczną ich użyteczność. Art. 5. 1. Statystyka publiczna jest uprawniona do zbierania ze wszystkich dostępnych źró- deł, określonych szczegółowo w programie badań statystycznych statystyki pu- blicznej albo w odrębnych ustawach, i do gromadzenia danych statystycznych od i o podmiotach gospodarki narodowej i ich działalności, zwanych dalej "danymi indywidualnymi", oraz danych statystycznych od i o osobach fizycznych dotyczą- cych ich życia i sytuacji, zwanych dalej "danymi osobowymi". 2. Przepis ust. 1 nie dotyczy danych chronionych na podstawie ustaw tajemnicą za- wodową. Art. 6. 1. Badania statystyczne statystyki publicznej są prowadzone jako badania pełne całej zbiorowości, w tym spisy powszechne, albo jako badania reprezentacyjne na wy- losowanej lub dobranej celowo próbie danej zbiorowości. 2. Badania statystyczne mogą być prowadzone na zasadzie obowiązku albo udziału dobrowolnego. 3. Sprawy, o których mowa w ust. 1 i 2, są rozstrzygane każdorazowo w programie badań statystycznych statystyki publicznej lub w odrębnych ustawach. Art. 7. 1. Jeżeli ujęte w programie badań statystycznych statystyki publicznej badanie jest prowadzone na zasadzie obowiązku, podmioty określone w programie są obowią- zane do udzielenia i przekazania prowadzącemu badanie pełnych i wyczerpują- cych informacji w zakresie, formie i terminach określonych szczegółowo w tym programie. 2. Przepis art. 5 ust. 2 stosuje się odpowiednio. 2007-10-08 ©Kancelaria Sejmu s. 4/4 Art. 8. W badaniach statystycznych z udziałem osób fizycznych nie mogą być zbierane, na zasadzie obowiązku, informacje dotyczące rasy, wyznania, życia osobistego oraz poglądów filozoficznych i politycznych. Art. 9. 1. Przeprowadzenie spisu powszechnego, w którym nakłada się obowiązek udziela- nia informacji na osoby fizyczne, wymaga odrębnej ustawy. 2. Tryb wprowadzania obowiązków dla badań statystycznych innych niż wymienio- ne w ust. 1 określa niniejsza ustawa. Art. 10. Zbierane i gromadzone w badaniach statystycznych statystyki publicznej dane indy- widualne i dane osobowe są poufne i podlegają szczególnej ochronie; dane te mogą być wykorzystywane wyłącznie do opracowań, zestawień i analiz statystycznych oraz do tworzenia przez służby statystyki publicznej operatu do badań statystycz- nych prowadzonych przez te służby; udostępnianie lub wykorzystywanie danych indywidualnych i danych osobowych dla innych niż podane celów jest zabronione (tajemnica statystyczna). Art. 11. Służby statystyki publicznej są obowiązane zawiadamiać na piśmie lub przez ogło- szenie w sposób zwyczajowo przyjęty o celu, zakresie i sposobie przeprowadzenia spisu powszechnego oraz innego badania statystycznego z udziałem rachmistrzów spisowych i ankieterów statystycznych, o prawach i obowiązkach podmiotów we- zwanych do przekazania danych lub udzielenia odpowiedzi, a także o gwarancjach poufności i zachowaniu tajemnicy statystycznej. Art. 12. Pracownicy służb statystyki publicznej, rachmistrze spisowi, ankieterzy statystyczni oraz inne osoby wykonujące czynności w imieniu i na rzecz statystyki publicznej, mający bezpośredni dostęp do danych indywidualnych i danych osobowych, są obo- wiązani do bezwzględnego przestrzegania tajemnicy statystycznej i mogą być do- puszczeni do wykonywania tych czynności po złożeniu w urzędzie statystycznym albo innej jednostce organizacyjnej służb statystyki publicznej pisemnego przyrze- czenia następującej treści: "Przyrzekam,że będę wykonywać swoje prace na rzecz statystyki publicznej z całą rzetelnością, zgodnie z etyką zawodową statystyka, a poznane w czasie ich wykonywania dane jednostkowe zachowam w tajemnicy wobec osób trzecich." Art. 13. 1. Dane zbierane i gromadzone przez organy administracji rządowej oraz jednostek samorządu terytorialnego, inne instytucje rządowe, organy prowadzące urzędowe rejestry i Narodowy Bank Polski na podstawie innych niż niniejsza ustawa przepi- 2007-10-08 ©Kancelaria Sejmu s. 5/5 sów, są danymi systemów informacyjnych administracji publicznej, zwanymi da- lej "danymi administracyjnymi". 2. Ustawa niniejsza nie ogranicza w zbieraniu danych na formularzach i kwestiona- riuszach do celów, o których mowa w ust. 1, ani w swobodnym przekazywaniu danych o sobie i swojej działalności przez osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej i osoby fizyczne. 3. Organy administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego, inne instytu- cje rządowe, organy prowadzące urzędowe rejestry i Narodowy Bank Polski nie- odpłatnie przekazują służbom statystyki publicznej zgromadzone dane admini- stracyjne w zakresie, formie i terminach określanych każdorazowo w programie badań statystycznych statystyki publicznej, w szczególności w formie wyciągów z rejestrów, kopii: zbiorów danych, zebranych deklaracji, dokumentów ewidencyj- nych i innych formularzy urzędowych, wyników pomiarów, danych monitoringu środowiska oraz udostępniają dane z baz danych systemów informatycznych. 4. W przypadku realizowania przez organy jednostek samorządu terytorialnego okre- ślonych zadań jako zadań zleconych przez administrację rządową, zadania te obejmują również obowiązek przekazywania informacji do badań statystycznych statystyki publicznej oraz krajowych rejestrów urzędowych prowadzonych na podstawie ustawy. 5. Prezes Głównego Urzędu Statystycznego jest obowiązany do zgłaszania organom administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego, innym instytucjom rządowym, organom prowadzącym urzędowe rejestry i Narodowemu Bankowi Polskiemu uzasadnionych wniosków dotyczących uzupełnienia zbieranych i gro- madzonych danych administracyjnych celem umożliwienia ich wykorzystania bezpośrednio dla potrzeb statystyki publicznej. 6. Prezes Głównego Urzędu Statystycznego jest obowiązany do udostępniania orga- nom administracji rządowej i jednostkom samorządu terytorialnego, danych doty- czących realizowanych przez nie zadań, w ujęciu odpowiednim do ustawowego usytuowania poszczególnych zadań publicznych. Art. 14. 1. Wyniki obliczeń, opracowań i analiz dokonanych na podstawie zebranych w ba- daniach statystycznych statystyki publicznej danych statystycznych, zwane dalej "wynikowymi informacjami statystycznymi", są powszechnie dostępne. 2. Statystyka publiczna zapewnia równoprawny, równorzędny i równoczesny dostęp do wynikowych informacji statystycznych, a w szczególności do podstawowych wielkości i wskaźników. 3. Rodzaje wynikowych informacji statystycznych oraz formy i terminy ich udostęp- nienia są ustalane w programie badań statystycznych statystyki publicznej. 4. Wynikowe informacje statystyczne są ujmowane w programie badań statystyki publicznej, o którym mowa w ust. 3, z uwzględnieniem ustawowego usytuowania poszczególnych zadań publicznych. 2007-10-08 |
Menu
|