Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
©Kancelaria Sejmu
s. 1/39 USTAWA z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej 1) Rozdział 1 Przepisy ogólne Art. 1. W celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutral- nego wykonywania zadań państwa ustanawia się służbę cywilną oraz określa zasa- dy dostępu do tej służby, zasady jej organizacji, funkcjonowania i rozwoju. Art. 2. 1. Korpus służby cywilnej tworzą pracownicy zatrudnieni na stanowiskach urzęd- niczych: średniego szczebla zarządzania, koordynujących, samodzielnych, spe- cjalistycznych i wspomagających w: 1) Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, 2) urzędach ministrów i przewodniczących komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów oraz urzędach centralnych organów administracji rządo- wej, 3) urzędach wojewódzkich oraz innych urzędach stanowiących aparat po- mocniczy terenowych organów administracji rządowej podległych mini- strom lub centralnym organom administracji rządowej, 4) komendach, inspektoratach i innych jednostkach organizacyjnych stano- wiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej, 5) Głównym Inspektoracie Inspekcji Handlowej, 6) Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, Opracowano na pod- stawie: Dz.U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1218, Nr 218, poz. 1592, Nr 249, poz. 1832. 1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, usta- wę z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych, ustawę z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych, ustawę z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicz- nej, ustawę z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli, ustawę z dnia 11 kwietnia 1997 r. o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w la- tach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne, ustawę z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej, ustawę z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej, ustawę z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej, ustawę z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej, ustawę z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym oraz ustawę z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. 2007-01-22 ©Kancelaria Sejmu s. 2/39 7) Biurze Nasiennictwa Leśnego - zwanych dalej „urzędami”. 2. Korpus służby cywilnej tworzą także powiatowi i graniczni lekarze weterynarii oraz ich zastępcy. 3. Stanowiska urzędnicze w urzędach mogą zajmować także osoby oddelegowane lub przeniesione na podstawie odrębnych przepisów do wykonywania zadań poza jednostką organizacyjną, w której są zatrudnione. 4. Stanowiska urzędnicze mogą zajmować pracownicy w rozumieniu ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953, z późn. zm. 2) ), z wyłączeniem stanowisk, o których mowa w art. 47 1 ust. 1, ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz.U. z 2001 r. Nr 85, poz. 937, z późn. zm. 3) ) oraz ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593, z późn. zm. 4) ), na zasadach określonych w rozdziale 4. 5. Prawa i obowiązki członków korpusu służby zagranicznej oraz zasady organi- zacji i funkcjonowania tej służby określają przepisy o służbie zagranicznej. Art. 3. W rozumieniu ustawy: 1) pracownik służby cywilnej oznacza osobę zatrudnioną na podstawie umo- wy o pracę zgodnie z zasadami określonymi w ustawie; 2) urzędnik służby cywilnej oznacza osobę zatrudnioną na podstawie miano- wania zgodnie z zasadami określonymi w ustawie; 3) członek korpusu służby cywilnej oznacza osobę, o której mowa w pkt 1 i 2. Art. 4. W służbie cywilnej może być zatrudniona osoba, która: 1) jest obywatelem polskim; 2) korzysta z pełni praw publicznych; 3) nie była karana za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skar- bowe; 4) posiada kwalifikacje wymagane w służbie cywilnej; 5) cieszy się nieposzlakowaną opinią. 2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2001 r. Nr 98, poz. 1071, Nr 123, poz. 1353 i Nr 128, poz. 1403, z 2002 r. Nr 1, poz. 18, Nr 153, poz. 1271 i Nr 240, poz. 2052, z 2003 r. Nr 228, poz. 2256, z 2005 r. Nr 10, poz. 71 i Nr 169, poz. 1417 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319. 3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 123, poz. 1291, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 14, poz. 114 i Nr 169, poz. 1417 oraz z 2006 r. Nr 79, poz. 549. 4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 214, poz. 1806, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 23, poz. 192 i Nr 122, poz. 1020 oraz z 2006 r. Nr 79, poz. 549 i Nr 169, poz. 1201. 2007-01-22 ©Kancelaria Sejmu s. 3/39 Art. 5. Każdy obywatel ma prawo do informacji o wolnych stanowiskach pracy w służbie cywilnej, a nabór do służby cywilnej jest otwarty oraz konkurencyjny. Art. 6. 1. Limit mianowań urzędników w służbie cywilnej na dany rok budżetowy oraz limity i środki finansowe na wynagrodzenia, w tym wynagrodzenie zasadnicze, dodatki specjalne, dodatki służby cywilnej i dodatki zadaniowe oraz szkolenia członków korpusu służby cywilnej określa ustawa budżetowa. 2. Rada Ministrów ustala corocznie trzyletni plan limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej i przedkłada go do wiadomości Sejmowi równocześnie z pro- jektem ustawy budżetowej. Art. 7. 1. W sprawach wynikających ze stosunku pracy członka korpusu służby cywilnej, nieuregulowanych w ustawie, stosuje się przepisy Kodeksu pracy i inne przepi- sy prawa pracy. 2. Spory o roszczenia ze stosunku pracy członka korpusu służby cywilnej rozpa- trywane są przez sądy pracy, chyba że ustawa stanowi inaczej. Rozdział 2 Organizacja służby cywilnej Art. 8. 1. Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad służbą cywilną w zakresie zawo- dowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania za- dań państwa. 2. Prezes Rady Ministrów, w drodze zarządzenia, może wydawać wytyczne i po- lecenia w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej. 3. Zadania z zakresu służby cywilnej realizuje, z upoważnienia Prezesa Rady Mi- nistrów, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w tym w szczególności: 1) nadzoruje przestrzeganie zasad służby cywilnej; 2) upowszechnia informacje na temat służby cywilnej, w tym o wolnych sta- nowiskach pracy w służbie cywilnej; 3) kieruje procesem zarządzania kadrami w służbie cywilnej; 4) gromadzi informacje o korpusie służby cywilnej; 5) planuje i nadzoruje wykorzystanie środków, o których mowa w art. 6 ust. 1; 6) planuje, organizuje i nadzoruje szkolenia centralne w służbie cywilnej. 4. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, organizację, zasady i tryb wykonywania zadań określonych w ust. 3, uwzględniając konieczność za- 2007-01-22 ©Kancelaria Sejmu s. 4/39 pewnienia kadrowej i organizacyjnej obsługi Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w tym delegowania uprawnień. Art. 8a. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zleca wykonanie audytu wewnętrznego w zakresie zadań wynikających z ustawy. Rozdział 3 Nawiązanie stosunku pracy w służbie cywilnej Art. 9. 1. Dyrektor generalny urzędu organizuje nabór kandydatów do korpusu służby cywilnej. 2. Nabór, o którym mowa w ust. 1, dotyczy także absolwentów Krajowej Szkoły Administracji Publicznej. Art. 10. 1. Główny Lekarz Weterynarii organizuje nabór na stanowiska granicznego leka- rza weterynarii i jego zastępcy. 2. Wojewódzki lekarz weterynarii organizuje nabór na stanowiska powiatowego lekarza weterynarii i jego zastępcy. 3. Przepisy art. 9 i 11-17 stosuje się odpowiednio. Art. 11. 1. Dyrektor generalny urzędu, z zastrzeżeniem art. 18, ma obowiązek upowszech- niać informacje o wolnych stanowiskach pracy w służbie cywilnej przez za- pewnienie umieszczenia ogłoszenia o naborze w miejscu powszechnie dostęp- nym w siedzibie urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zwanym dalej „Biuletynem”. 2. Ogłoszenie o naborze powinno zawierać: 1) nazwę i adres urzędu; 2) określenie stanowiska pracy; 3) wymagania związane ze stanowiskiem pracy zgodnie z opisem danego sta- nowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe; 4) zakres zadań wykonywanych na stanowisku pracy; 5) wskazanie wymaganych dokumentów; 6) termin i miejsce składania dokumentów. 3. Termin do składania dokumentów, określony w ogłoszeniu o naborze, nie może być krótszy niż 10 dni od dnia opublikowania tego ogłoszenia w Biuletynie. 4. Umieszczenie ogłoszenia o naborze w Biuletynie jest bezpłatne. 2007-01-22 ©Kancelaria Sejmu s. 5/39 Art. 12. Informacje o wyniku naboru stanowią informację publiczną w zakresie objętym wymaganiami określonymi w ogłoszeniu o naborze. Art. 13. 1. Po upływie terminu do składania dokumentów określonego w ogłoszeniu o na- borze dyrektor generalny urzędu niezwłocznie upowszechnia listę kandydatów, którzy spełniają wymagania formalne określone w ogłoszeniu o naborze, przez zapewnienie umieszczenia jej w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu i opublikowanie jej w Biuletynie. 2. Lista, o której mowa w ust. 1, zawiera imię i nazwisko kandydata oraz jego miejsce zamieszkania w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. 3. Umieszczenie listy kandydatów w Biuletynie jest bezpłatne. Art. 14. 1. Sporządza się protokół z przeprowadzonego naboru. 2. Protokół zawiera w szczególności: 1) określenie stanowiska pracy, na które był prowadzony nabór, liczbę kan- dydatów oraz imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż pięciu najlepszych kandydatów uszeregowanych według poziomu spełniania przez nich wy- magań określonych w ogłoszeniu o naborze; 2) informację o zastosowanych metodach i technikach naboru; 3) uzasadnienie dokonanego wyboru. Art. 15. Jeżeli stosunek pracy osoby wyłonionej w drodze naboru ustał w ciągu trzech mie- sięcy od dnia nawiązania stosunku pracy, dyrektor generalny urzędu może zatrudnić na tym samym stanowisku kolejną osobę spośród najlepszych kandydatów wymie- nionych w protokole tego naboru. Art. 16. 1. Stosunek pracy pracownika służby cywilnej nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony lub na czas określony, nie dłuższy niż trzy lata. 2. W przypadku osób podejmujących po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej umowę o pracę zawiera się na czas określony, nie dłuższy niż wskazany w ust. 1. 3. Na umotywowany wniosek bezpośredniego przełożonego dyrektor generalny urzędu może zawrzeć z pracownikiem umowę o pracę na czas nieokreślony przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, jednak nie wcześniej niż po upływie roku. 2007-01-22 |
Menu
|