Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
//-->.pos {position:absolute; z-index: 0; left: 0px; top: 0px;}Rozdział 4. Opieka nad rodziną i dzieckiemArt. 70.Pomoc rodzinieRodzinie, która ma trudności z wypełnianiem swoich zadań oraz dziecku, które znajduje się wtakiej rodzinie udziela się pomocy w formie:•poradnictwa rodzinnego•terapii rodzinnej•praca socjalnej•zapewnienia opieki i wychowania poza rodziną. (slajd)Rodzina może otrzymać pomoc i wsparcie od:•specjalisty przygotowanego do pracy z rodziną lub wśrodowiskulokalnym•placówek opiekuńczo–wychowawczych wsparcia dziennego•innych podmiotów, które dają wsparcie rodzinie i dziecku.Udzielając pomocy, należy miećświadomość, żedziecko ma prawo do:•wychowania w rodzinie (a jeżeli nie ma takiej możliwości, to powinno się zapewnićmu opiekę i wychowanie w rodzinnych formach opieki zastępczej)•życiaw stabilnymśrodowiskuwychowawczym•utrzymywania kontaktów z rodziną•powrotu do rodziny naturalnej•traktowania dziecka z poszanowaniem jego godności i wartości osobowej•ochrony przed ingerencją w jegożycieprywatne•praktyk religijnych zgodnych z wolą rodziców i potrzebami dziecka•kształcenia, rozwoju uzdolnień, zainteresowań, zabawy, wypoczynku•pomocy w przygotowaniu do samodzielnegożycia(w przypadku wychowywania siępoza rodziną naturalną)•dostępu do informacji•wyrażania opinii w sprawach, które go dotyczą•ochrony przed poniżającym traktowaniem i karaniem (slajd)Art. 71.Placówki opiekuńczo-wychowawczeWyróżniamy następujące rodzaje placówek opiekuńczo-wychowawczych wsparciadziennego:•opiekuńcze, prowadzone w formie kół zainteresowań,świetlic,klubów, ogniskwychowawczych, które pomagają dzieciom w pokonywaniu trudności szkolnych iorganizowaniu czasu wolnego•specjalistyczne, w których realizowany jest program psychokorekcyjny lubpsychoprofilaktyczny (terapia pedagogiczna, psychologiczna, rehabilitacja,resocjalizacja)Pobyt w takich placówkach jest dobrowolny i nieodpłatny. W działaniach wychowawczychpowinni aktywnie uczestniczyć rodzice i dzieci. (slajd)Art. 72.Rodzina zastępczaRodzina zastępcza może być ustanowiona dla dziecka całkowicie lub częściowopozbawionego opieki rodzicielskiej lub dla dziecka niedostosowanego społecznie. Rodzinazastępcza powinna kierować się dobrem dziecka i szanować jego prawa. Umieszczeniedziecka w rodzinie zastępczej następuje po orzeczeniu sądu i obowiązuje do momentuosiągnięcia przez dziecko pełnoletności. (slajd)Art. 73.Dobór rodziny zastępczejAby zostać rodzicem zastępczymi, trzeba spełniać następujące warunki:•rękojmia należytego sprawowania zadań rodziny zastępczej•stałe miejsce zamieszkania na terytorium RP•pełnia praw cywilnych i obywatelskich•całkowita władza rodzicielska•stan zdrowia umożliwiający pełnienie opieki nad dziećmi•odpowiednie warunki mieszkaniowe i stałeźródłodochodówpozytywna opinia ośrodka pomocy społecznejPrzy doborze rodziny zastępczej dla dziecka uwzględnia się:•osoby spokrewnione lub spowinowacone, gdy dają gwarancję zapewnienia dzieckuodpowiednich warunków•przygotowanie kandydatów do pełnienia roli rodziny zastępczej•odpowiednią różnicę wieku między dzieckiem a kandydatem na rodzica zastępczego•poziom rozwoju i sprawności dziecka, możliwość zaspokajania jego potrzeb•zasadę nierozłączania rodzeństwa•opinię wyrażoną przez dziecko (jeżeli jest taka możliwość) (slajd)Art. 74.Rodzaje rodzin zastępczychWyróżniamy następujące rodzaje rodzin zastępczych:•Spokrewnione z dzieckiem•Niespokrewnione z dzieckiem•Zawodowe niespokrewnione z dzieckiem:a) wielodzietne – umieszcza się tu nie mniej niż troje i nie więcej niż sześcioro dziecib) specjalistyczne – umieszcza się tu dzieci niedostosowane społecznie, z różnymidysfunkcjami, problemami zdrowotnymi wymagającymi szczególnej opieki,umieszcza się nie więcej niż troje dziecic) o charakterze pogotowia rodzinnego – umieszcza się tu nie więcej niż troje dzieci, naokres czasu nie dłuższy niż 12 miesięcy. (slajd)Art. 78.Pomoc pieniężnaRodzinie zastępczej udziela się pomocy finansowej na częściowe pokrycie kosztówutrzymania każdego dziecka. Podstawowa kwota to 1621 zł. (slajd)Art. 80.Całodobowe placówki opiekuńczo-wychowawczeDziecko pozbawione częściowo lub całkowicie opieki rodzicielskiej może być umieszczonew całodobowej placówce opiekuńczo-wychowawczej typu:•interwencyjnego•rodzinnego•socjalizacyjnegoCałodobowa placówka opiekuńczo-wychowawcza zapewnia dziecku całodobową ciągłą lubokresową opiekę i wychowanie oraz zaspokaja jego niezbędne potrzeby bytowe, rozwojowe.Skierowanie dziecka do takiej placówki następuje w sytuacji, gdy nie było możliwościudzielenia mu pomocy w rodzinie naturalnej ani umieszczenia go w rodzinie zastępczej.(slajd)Art. 82.Ośrodek adopcyjno-opiekuńczyOśrodek adopcyjno-opiekuńczy kieruje się dobrem dziecka i poszanowaniem jego praw. Jegodziałalność opiera się na współpracy ześrodowiskiemlokalnym (jednostki organizacyjnepomocy społecznej, sądy, instytucje oświatowe, zakłady opieki zdrowotnej, kościoły,organizacje społeczne). Ośrodek adopcyjno-opiekuńczy prowadzi poradnictwo dla dzieci irodziców oraz terapię rodzinną dla rodziców dzieci umieszczonych w placówkachopiekuńczo-wychowawczych. Prowadzi także działalność diagnostyczno-konsultacyjną,której celem jest pozyskiwanie, szkolenie i kwalifikowanie osób zgłaszających gotowośćprzysposobienia dziecka. (slajd)Art. 85a.Kwota na utrzymanie dziecka w placówce rodzinnejŚrodkifinansowe na utrzymanie dziecka w placówce rodzinnej obejmuje wydatki na:•wyżywienie•wyposażenie w odzież, obuwie i inne przedmioty użytku osobistego oraz wśrodkihigieny osobistej•podręczniki i przybory szkolne•koszty przejazdu do i z miejsca uzasadnionego pobytu poza placówką rodzinną•zajęcia kulturalne, rekreacyjne, sportowe•zabawki•drobną kwotę do własnego dysponowania•opłatę za pobyt w bursie lub internacie (slajd)Art. 87.Nadzór nad placówkami opiekuńczo-wychowawczymiNadzór nad realizacją standardu opieki i wychowania polega na:ocenie działalności wychowawczej i opiekuńczej placówki oraz ocenie efektywnościtej działalności•pomocy i współpracy w podnoszeniu kwalifikacji i umiejętności osób zatrudnionychw placówce•proponowaniu innowacyjnych rozwiązań pedagogicznych, inspirowaniu osóbzatrudnionych w placówce do podejmowania nowatorskich rozwiązańpedagogicznych i organizacyjnychNadzorowi podlega w szczególności:•przestrzeganie praw dziecka•stopień zaspokajania potrzeb dziecka•przestrzeganie przepisów określających zasady działania placówki (slajd)•Art. 88.Pomoc dla osoby usamodzielnionejPomoc przysługuje osobie, która osiągnęła pełnoletność w rodzinie zastępczej lub osobiepełnoletniej opuszczającej placówkę opiekuńczo-wychowawczą typu rodzinnego isocjalizacyjnego, dom pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnychintelektualnie, dom dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schronisko dlanieletnich, zakład poprawczy, ośrodek szkolno-wychowawczy. Pomoc ma na celużycioweusamodzielnienie i integrację ześrodowiskiem.Jest to także:•pomoc pieniężna na usamodzielnienie•pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki•pomoc w uzyskaniu odpowiednich warunków mieszkaniowych•pomoc w uzyskaniu zatrudnienia•pomoc w formie rzeczowej na zagospodarowanie (slajd)Rozdział 5. Integracja cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej statusuchodźcy lub ochronę uzupełniającąArt. 92.Zakres i czas trwania pomocyPomocy dla cudzoziemca udziela się na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy i obejmuje ona:•świadczeniapieniężne na utrzymanie (żywność, odzież, obuwie,środkihigienyosobistej, opłaty mieszkaniowe)•pokrycie wydatków związanych z nauką języka polskiego•opłacanie składki na ubezpieczenie zdrowotne•praca socjalna•poradnictwo specjalistyczne•udzielanie informacji oraz wsparcia w kontaktach z innymi instytucjami (slajd)Art. 93.Program integracjiPomoc dla cudzoziemca jest realizowana w ramach indywidualnego programu integracji.Zobowiązania powiatowego centrum pomocy rodzinie:•udzielanie cudzoziemcowi informacji dotyczącej pomocy określonej w programie orazwarunkach jej wstrzymania lub odmowy udzielania•współdziałanie z cudzoziemcem i wspieranie go w kontaktach ześrodowiskiemlokalnym•pomoc w uzyskaniu możliwości zamieszkania•prowadzenie z cudzoziemcem pracy socjalnej•prowadzenie uzgodnionych z cudzoziemcem działań wynikających z jegoindywidualnej sytuacjiżyciowej•wskazanie pracownika uzgadniającego z cudzoziemcem program oraz wspierającegocudzoziemca w okresie realizowania tego programu (slajd)Zobowiązania cudzoziemca:•zameldowanie się w miejscu zamieszkania•zarejestrowanie się w powiatowym urzędzie pracy oraz aktywne poszukiwanie pracy•uczestnictwo w kursach języka polskiego•współdziałanie i kontaktowanie się z realizatorem programu w ustalonych terminach•przestrzeganie zobowiązań przyjętych w programie (slajd)Rozdział 7. Postępowanie w sprawieświadczeńz pomocy społecznejArt. 107.Rodzinny wywiadśrodowiskowyPrzeprowadza się go w celu ustalenia sytuacji osobistej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej,wydania opinii w celu ustanowienia rodziny zastępczej w związku z prowadzonympostępowaniem w sprawie ustanowienia rodziny zastępczej, przyznania pomocy pieniężnej naczęściowe pokrycie kosztów utrzymania dziecka, dokonywania oceny sytuacji opiekuńczo–wychowawczej dziecka, przyznania pomocy pieniężnej na usamodzielnienie i pomocypieniężnej na kontynuowanie nauki oraz skierowania dziecka do całodobowej placówkiopiekuńczo–wychowawczej. Przeprowadza go pracownik socjalny. (slajd)Art. 108.Kontrakt socjalnyZawierany jest w celu określenia sposobu współdziałania w rozwiązywaniu problemów osobylub rodziny znajdujących się w trudnej sytuacjiżyciowejoraz w celu wzmocnieniaaktywności i samodzielnościżyciowej,zawodowej lub przeciwdziałania wykluczeniuspołecznemu. (slajd)Rozdział 2. Pracownicy socjalniArt. 116.Pracownicy socjalniPracownikiem socjalnym może być osoba, która spełnia przynajmniej jeden z następującychwarunków:•posiada dyplom ukończenia kolegium pracowników służb społecznych•ukończyła studia wyższe na kierunku praca socjalna
|
Menu
|