Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
//-->.pos {position:absolute; z-index: 0; left: 0px; top: 0px;}©Kancelaria Sejmus. 1/136USTAWAz dnia 27 sierpnia 2009 r.o finansach publicznychOpr acowanonapodstawie: t.j. Dz. U.z 2013 r . poz. 885,938, 1646, z 2014 r .poz. 379.DZIAŁ IZasady finansów publicznychRozdział 1Przepisy ogólneArt. 1.Ustawa określa:1) zakres i zasady działania oraz organizację jednostek budżetowych i samo-rządowych zakładów budżetowych;2) zakres i zasady działania agencji wykonawczych, instytucji gospodarki bu-dżetowej i państwowych funduszy celowych;3) zasady funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych w zakresiegospodarki finansowej;4) zasady i tryb kontroli procesów związanych z gromadzeniem i rozdyspono-wywaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem;5) zasady zarządzania państwowym długiem publicznym oraz proceduryostrożnościowe i sanacyjne;6) zasady i tryb opracowywania oraz uchwalania Wieloletniego Planu Finan-sowego Państwa;7) zasady i tryb opracowywania oraz uchwalania wieloletniej prognozy finan-sowej jednostki samorządu terytorialnego;8) zasady i tryb sporządzania budżetu państwa w układzie zadaniowym;9) zakres i szczegółowość oraz zasady i tryb planowania, uchwalania i wyko-nywania budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialne-go;10) szczególne zasady rachunkowości, planowania i sprawozdawczości obowią-zujące w sektorze finansów publicznych;11) zasady gospodarowania środkami publicznymi pochodzącymi z budżetuUnii Europejskiej oraz z innych źródeł zagranicznych;12) zasady kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego oraz koordynacji kontrolizarządczej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicz-nych.2014-04-02©Kancelaria Sejmus. 2/136Art. 2.Ilekroć w ustawie jest mowa o:1) Ministrze Finansów – rozumie się przez to odpowiednio ministra właściwe-go do spraw budżetu, ministra właściwego do spraw finansów publicznychoraz ministra właściwego do spraw instytucji finansowych;2) zarządzie jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to równieżwójta, burmistrza lub prezydenta miasta;3) układzie zadaniowym – rozumie się przez to zestawienie odpowiednio wy-datków budżetu państwa lub kosztów jednostki sektora finansów publicz-nych sporządzone według funkcji państwa, oznaczających poszczególne ob-szary działań państwa, oraz:a) zadań budżetowych grupujących wydatki według celów,b) podzadań budżetowych grupujących działania umożliwiające realizacjęcelów zadania, w ramach którego podzadania te zostały wyodrębnione– wraz z opisem celów tych zadań i podzadań, a także z bazowymi i doce-lowymi miernikami stopnia realizacji celów działalności państwa, ozna-czającymi wartościowe, ilościowe lub opisowe określenie bazowego i do-celowego poziomu efektów z poniesionych nakładów;4) odrębnych ustawach – rozumie się przez to ustawy inne niż niniejsza ustawaoraz ustawa budżetowa;5) środkach europejskich – rozumie się przez to środki, o których mowa wart. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4;6) organizacjach pozarządowych – rozumie się przez to organizacje pozarzą-dowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010r. Nr 234, poz. 1536, z późn. zm.1));7) jednostce w dziale – rozumie się przez to jednostkę sektora finansów pu-blicznych podległą ministrowi kierującemu określonym działem administra-cji rządowej lub przez niego nadzorowaną lub jednostkę sektora finansówpublicznych obsługującą organ podległy ministrowi kierującemu określo-nym działem administracji rządowej lub przez niego nadzorowany;8) dysponencie części budżetowej – rozumie się przez to kierowników jedno-stek oraz organy wymienione w art. 139 ust. 2, właściwych ministrów, kie-rowników urzędów centralnych, wojewodów oraz kierowników państwo-wych jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 114 ust. 3 pkt 2,dysponujących częściami budżetu państwa.Art. 3.Finanse publiczne obejmują procesy związane z gromadzeniem środków publicz-nych oraz ich rozdysponowywaniem, w szczególności:1) gromadzenie dochodów i przychodów publicznych;1)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz.654, Nr 149, poz. 887, Nr 205, poz. 1211, Nr 208, poz. 1241, Nr 209, poz. 1244 i Nr 232, poz.1378.2014-04-02©Kancelaria Sejmus. 3/1362) wydatkowanie środków publicznych;3) finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa;4) zaciąganie zobowiązań angażujących środki publiczne;5) zarządzanie środkami publicznymi;6) zarządzanie długiem publicznym;7) rozliczenia z budżetem Unii Europejskiej.Art. 4.1. Przepisy ustawy stosuje się do:1) jednostek sektora finansów publicznych;2) innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lubdysponują tymi środkami.2. Przepisy dotyczące jednostek samorządu terytorialnego stosuje się odpowiedniodo związków gmin i powiatów.Rozdział 2Środki publiczne, nadwyżka i deficyt sektora finansów publicznychArt. 5.1. Środkami publicznymi są:1) dochody publiczne;2) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwro-towi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskie-go Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);3) środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inneniż wymienione w pkt 2;4) przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnegooraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:a) ze sprzedaży papierów wartościowych,b) z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samo-rządu terytorialnego,c) ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,d) z otrzymanych pożyczek i kredytów,e) z innych operacji finansowych;5) przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzo-nej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.2. Dochodami publicznymi są:1) daniny publiczne, do których zalicza się: podatki, składki, opłaty, wpłaty zzysku przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu Pań-stwa, a także inne świadczenia pieniężne, których obowiązek ponoszenia narzecz państwa, jednostek samorządu terytorialnego, państwowych funduszycelowych oraz innych jednostek sektora finansów publicznych wynika z od-rębnych ustaw;2014-04-02©Kancelaria Sejmus. 4/1362) inne dochody budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego oraz in-nych jednostek sektora finansów publicznych należne na podstawie odręb-nych ustaw lub umów międzynarodowych;3) wpływy ze sprzedaży wyrobów i usług świadczonych przez jednostki sekto-ra finansów publicznych;4) dochody z mienia jednostek sektora finansów publicznych, do których zali-cza się w szczególności:a) wpływy z umów najmu, dzierżawy i innych umów o podobnym charak-terze,b) odsetki od środków na rachunkach bankowych,c) odsetki od udzielonych pożyczek i od posiadanych papierów warto-ściowych,d) dywidendy z tytułu posiadanych praw majątkowych;5) spadki, zapisy i darowizny w postaci pieniężnej na rzecz jednostek sektorafinansów publicznych;6) odszkodowania należne jednostkom sektora finansów publicznych;7) kwoty uzyskane przez jednostki sektora finansów publicznych z tytułuudzielonych poręczeń i gwarancji;8) dochody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw, niestanowiące przychodów wrozumieniu ust. 1 pkt 4 lit. a i b.3. Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:1) środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Euro-pejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowaw pkt 5 lit. a i b;2) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa człon-kowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłą-czeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:a) Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009–2014,b) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego2009–2014,c) Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;3) środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Pro-gramu Środki Przejściowe;4) środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:a) Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwa-rancji”,b) Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji na wydatki, o którychmowa w:– art. 3 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(Dz. Urz. UE L 209 z 11.08.2005, str. 1),– art. 3 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej,c) Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;2014-04-02©Kancelaria Sejmus. 5/1365) środki przeznaczone na realizację:a) programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,b) programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europej-skiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. okre-ślającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego In-strumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006,str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,c) Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004–2009,d) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego2004–2009;6) inne środki.4. Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, środki publiczne nie-zaliczane do środków, o których mowa w ust. 3 pkt 6, oraz termin, w którymśrodki te powinny być wydatkowane, uwzględniając źródło ich pochodzenia,przeznaczenie oraz beneficjentów tych środków.5. Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, środki publiczne nie-zaliczane do środków, o których mowa w ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie, oraz trybi termin, w którym środki te powinny być wydatkowane, uwzględniając źródłoich pochodzenia, przeznaczenie oraz beneficjentów tych środków.Art. 6.1. Środki publiczne przeznacza się na:1) wydatki publiczne;2) rozchody publiczne, w tym na rozchody budżetu państwa i budżetów jedno-stek samorządu terytorialnego.2. Rozchodami publicznymi są:1) spłaty otrzymanych pożyczek i kredytów;2) wykup papierów wartościowych;3) udzielone pożyczki i kredyty;4) płatności wynikające z odrębnych ustaw, których źródłem finansowania sąprzychody z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa;5) inne operacje finansowe związane z zarządzaniem długiem publicznym ipłynnością;6) płatności związane z udziałami Skarbu Państwa w międzynarodowych insty-tucjach finansowych.Art. 7.1. Dodatnia różnica między dochodami publicznymi a wydatkami publicznymi,ustalona dla okresu rozliczeniowego, stanowi nadwyżkę sektora finansów pu-blicznych, zaś ujemna różnica jest deficytem sektora finansów publicznych.2. Dochody publiczne i wydatki publiczne oraz nadwyżkę lub deficyt sektora finan-sów publicznych ustala się po wyeliminowaniu przepływów finansowych mię-dzy jednostkami tego sektora.2014-04-02
|
Menu
|