Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
¨Kancelaria Sejmu s. 1/13
Dz.U. 1998 Nr 91 poz. 577 Opracowano na podstawie: tj. Dz.U. z 2001 r. Nr 80, poz. 872; USTAWA z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w wojewdztwie Rozdział 1 Przepisy oglne Art. 1. Administrację publiczną w wojewdztwie wykonują: 1) organy administracji rządowej: a) wojewoda sprawujący władzę administracji oglnej, b) organy administracji niezespolonej, 2) organy samorządu wojewdztwa. Art. 2. Administrację rządową na obszarze wojewdztwa wykonują: 1) wojewoda, 2) działający pod zwierzchnictwem wojewody kierownicy zespolonych służb, inspekcji i straży, wykonujący zadania i kompetencje określone w ustawach, w imieniu: a) wojewody, z ustawowego upoważnienia, b) własnym, jeżeli ustawy tak stanowią, 3) organy administracji niezespolonej, 4) organy samorządu terytorialnego, jeżeli wykonywanie zadań administracji rządowej wynika z ustawy lub z zawartego porozumienia, 5) działający pod zwierzchnictwem starosty kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży, wykonujący zadania i kompetencje określone w ustawach, 6) organy innych samorządw, jeżeli wykonywanie zadań administracji rządo- wej następuje na podstawie ustawy lub porozumienia. Art. 3. Organy administracji rządowej w wojewdztwie działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. 17-08-01 ¨Kancelaria Sejmu s. 2/13 Art. 4. Zespolenie służb, inspekcji i straży w administracji rządowej w wojewdztwie nastę- puje pod zwierzchnictwem wojewody i, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, w jednym urzędzie. Art. 5. 1. Ustanowienie organw administracji niezespolonej może następować wyłącznie w drodze ustawy, jeżeli jest to uzasadnione oglnopaństwowym charakterem wykonywanych zadań lub terytorialnym zasięgiem działania przekraczającym obszar jednego wojewdztwa. Wykaz organw administracji niezespolonej określa załącznik do ustawy. 2. Ustanowienie terenowych delegatur właściwych ministrw może następować wyłącznie w drodze ustawy określającej ich zadania i zasięg terytorialny. Art. 6. Indywidualne akty administracyjne wydawane są w pierwszej instancji przez organy sprawujące administrację rządową na najniższym, możliwym do prawidłowego wy- konania określonego zadania, poziomie zasadniczego podziału terytorialnego pań- stwa. Art. 7. Wojewoda jest: 1) przedstawicielem Rady Ministrw w wojewdztwie, 2) zwierzchnikiem zespolonej administracji rządowej, 3) organem nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego, 4) organem wyższego stopnia w rozumieniu przepisw o postępowaniu admini- stracyjnym, jeżeli ustawy szczeglne tak stanowią, 5) reprezentantem Skarbu Państwa, w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach. Art. 8. Odrębna ustawa określa: 1) zasadniczy podział terytorialny państwa, 2) nazwy wojewdztw i nazwę urzędu wojewody oraz jego siedzibę, 3) zasady i tryb ustalania granic wojewdztw oraz dokonywania ich zmian, 4) zasady ustalania, nie pokrywających się z zasadniczym podziałem terytorialnym państwa, podziałw terytorialnych w celu wykonywania administracji nieze- spolonej. 17-08-01 ¨Kancelaria Sejmu s. 3/13 Art. 9. Ilekroć w ustawie jest mowa o: 1) właściwym ministrze, ze wskazaniem działu, ktrym kieruje - należy przez to rozumieć ministra członka Rady Ministrw, a bez wskazania określonego działu - ministra członka Rady Ministrw lub centralny organ administracji rządowej, 2) centralnym organie administracji rządowej - należy przez to rozumieć kie- rownika będącego organem lub kierującego urzędem administracji rządo- wej, ktry jest powoływany przez Radę Ministrw lub Prezesa Rady Mini- strw i na podstawie ustaw szczeglnych podlega Radzie Ministrw, Preze- sowi Rady Ministrw lub właściwemu ministrowi, lub nad ktrego działal- nością nadzr sprawuje Prezes Rady Ministrw albo właściwy minister, 3) organach administracji niezespolonej - należy przez to rozumieć terenowe organy administracji rządowej podporządkowane właściwemu ministrowi oraz kierownikw państwowych osb prawnych i kierownikw innych pań- stwowych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu ad- ministracji rządowej na obszarze wojewdztwa, 4) poleceniu wojewody - należy przez to rozumieć wezwanie do wykonania określonej czynności, z tym że skierowane do organw i pracownikw, kt- rych jest on zwierzchnikiem, jest poleceniem służbowym, a skierowane do innych organw i jednostek wykonujących administrację rządową w woje- wdztwie - środkiem nadzoru, 5) delegaturze - należy przez to rozumieć aparat pomocniczy właściwego mini- stra lub wojewody zorganizowany poza jego siedzibą. Rozdział 2 Wojewoda Art. 10. Wojewodę powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrw na wniosek ministra właści- wego do spraw administracji publicznej. Art. 11. 1. Prezes Rady Ministrw sprawuje nadzr nad działalnością wojewody i dokonuje okresowej oceny jego pracy. 2. Nadzr nad działalnością wojewody sprawowany jest pod względem zgodności jego działania z prawem oraz polityką rządu, a także pod względem rzetelności i gospodarności. 3. Prezes Rady Ministrw kieruje działalnością wojewody, wydając w tym zakresie zarządzenia i polecenia, także z inicjatywy właściwych ministrw, oraz sprawuje kontrolę nad ich wykonaniem. 4. Prezes Rady Ministrw określa, w drodze zarządzenia, szczegłowe zasady skła- dania przez wojewodę sprawozdania z wykonywanej działalności. 17-08-01 ¨Kancelaria Sejmu s. 4/13 Art. 12. Spory między wojewodami oraz między wojewodą a właściwym ministrem rozstrzy- ga Prezes Rady Ministrw. Art. 13. Prezes Rady Ministrw może upoważnić ministra właściwego do spraw administracji publicznej do wykonywania, w jego imieniu, przysługujących mu uprawnień, z wy- jątkiem powoływania i odwoływania wojewody oraz rozstrzygania sporw między wojewodą a właściwym ministrem. Art. 14. Właściwy minister wykonuje swoje uprawnienia wobec wojewody w zakresie i na zasadach określonych w ustawach. Art. 15. Wojewoda jako przedstawiciel Rady Ministrw odpowiada za wykonywanie polityki rządu na obszarze wojewdztwa, a w szczeglności: 1) kontroluje wykonywanie przez organy zespolonej administracji rządowej zadań wynikających z ustaw i innych aktw prawnych wydanych na pod- stawie upoważnień w nich zawartych, ustaleń Rady Ministrw oraz zarzą- dzeń i poleceń Prezesa Rady Ministrw, 2) kontroluje wykonywanie przez organy samorządu terytorialnego i inne sa- morządy zadań z zakresu administracji rządowej, realizowanych przez nie na podstawie ustawy lub porozumienia z organami administracji rządowej, 3) dostosowuje do miejscowych warunkw szczegłowe cele polityki rządu oraz - w zakresie i na zasadach przewidzianych w ustawach - koordynuje i kontroluje wykonanie wynikających stąd zadań, 4) zapewnia wspłdziałanie wszystkich jednostek organizacyjnych administra- cji rządowej i samorządowej działających na obszarze wojewdztwa i kie- ruje ich działalnością w zakresie zapobiegania zagrożeniu życia, zdrowia lub mienia oraz zagrożeniom środowiska, bezpieczeństwa państwa i utrzy- mania porządku publicznego, ochrony praw obywatelskich, a także zapobie- gania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom oraz zwalczania i usuwania ich skutkw na zasadach określonych w ustawach, 5) reprezentuje Radę Ministrw na uroczystościach państwowych i w trakcie oficjalnych wizyt składanych w wojewdztwie przez przedstawicieli państw obcych, 6) wykonuje i koordynuje zadania w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa, wynikające z odrębnych ustaw, 7) wspłdziała z właściwymi organami innych państw oraz międzynarodowych organizacji rządowych i pozarządowych na zasadach określonych przez mi- nistra właściwego do spraw zagranicznych, 17-08-01 ¨Kancelaria Sejmu s. 5/13 8) przedstawia Radzie Ministrw, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej, projekty dokumentw rządowych w spra- wach dotyczących wojewdztwa, 9) wykonuje inne zadania przewidziane w ustawach oraz ustalone przez Radę Ministrw i Prezesa Rady Ministrw. Art. 16. 1. Wojewoda może wydawać, w zakresie wykonywania funkcji przedstawiciela Ra- dy Ministrw, polecenia obowiązujące wszystkie organy administracji rządowej, a w sytuacjach nadzwyczajnych, o ktrych mowa w art. 15 pkt 4, obowiązujące rwnież organy samorządu terytorialnego. O wydanych poleceniach wojewoda niezwłocznie informuje właściwego ministra. 2. Polecenia, o ktrych mowa w ust. 1, nie mogą dotyczyć rozstrzygnięć co do istoty sprawy załatwianej w drodze decyzji administracyjnej. 3. Właściwy minister może wstrzymać wykonanie poleceń, o ktrych mowa w ust. 1, wydanych organom administracji niezespolonej i wystąpić do Prezesa Rady Ministrw o rozstrzygnięcie sporu. Art. 17. 1. Powoływanie i odwoływanie organw administracji niezespolonej następuje na wniosek właściwego miejscowo wojewody albo po uzyskaniu uprzednio jego zgody, chyba że ustawa stanowi inaczej. 2. W przypadku nieuwzględnienia wniosku wojewody lub nieuzyskania jego zgody minister właściwy do spraw administracji publicznej może wystąpić do Prezesa Rady Ministrw o rozstrzygnięcie sporu. Art. 18. Organy administracji niezespolonej działające na obszarze wojewdztwa są obowią- zane do: 1) uzgadniania z wojewodą projektw aktw prawa miejscowego stanowio- nych przez te organy na podstawie odrębnych ustaw, 2) zapewnienia zgodności swoich działań z poleceniami wojewody, o ktrych mowa w art. 16 ust. 1, 3) składania wojewodzie rocznych informacji, a na żądanie wojewody - także bieżących wyjaśnień o swej działalności na obszarze wojewdztwa. Art. 19. W sytuacjach nadzwyczajnych, o ktrych mowa w art. 15 pkt 4, wojewodzie przysłu- guje, niezależnie od uprawnień wynikających z odrębnych przepisw, uprawnienie do żądania wszczęcia postępowania dyscyplinarnego wobec każdego pracownika rządowej administracji niezespolonej i pracownika samorządowego, ktry dopuścił się naruszenia prawa. 17-08-01 |
Menu
|