uporzadkowana makroekonomia, Ekonomia, Makroekonomia

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

1.Podejście podażowe a popytowe w kwestii równowagi i czynników określających produkt narodowy

P.popytowe- faktyczny dochód narodowy jest określany przez wielkość globalnego popytu na towary, gospodarka jest tutaj opisana w warunkach nie pełnego wykorzystania czynników, koncentruje się na analizach krótkookresowych

P. podażowe – faktyczny produkt narodowy jest określany przez zasoby czynników produkcji i efektywności ich wykorzystania, dopatruje się tutaj czynników dochodu narodowego w sferze podaży, gospodarka jest tutaj opisana w warunkach pełnego wykorzystania czynników produkcji , koncentruje się na analizach długookresowych.

 

2.Poziom faktycznego PKB jest wyznaczany przez zrównanie globalnego popytu i podaży. Kiedy pojawia się nierównowaga na rynku towarów. Kiedy może zostać ona zlikwidowana. 

Nierównowaga pojawia się wówczas kiedy zamierzone wydatki na towary nie są równe wielkości produkcji tych towarów. Stan nierównowagi może być zlikwidowany albo przez zmiany produkcji, albo przez zmiany popytu, lub przez kombinacje obu tych czynników.

 

3. Podaj warunki równowagi w ekstremalnym stanowisku keynsistowskim (popytowa koncepcja kształtowania dochodu narodowego.

Y=APp

Y-dochód narodowy wytworzony w gospodarce w pewnym okresie

APp –zamierzony albo planowa. globalny popyt na towary w tym samym okresie.

To równanie z jednej strony wskazuje, że równowaga występuje wówczas gdy dochód narodowy jest równy globalnemu popytowi na towary, z drugiej strony wynika niego, że poziom faktycznego dochodu narodowego wytworzonego w gospodarce jest wyznaczony przez poziom globalnego popytu na towary.

4.Funkcja konsumpcji

Zależność między wydatkami konsumpcyjnymi a bieżącymi dochodami nazywa się Funkcją konsumpcji.  Pokazuje ona poziom zamierzonych łącznych wydatków konsumpcyjnych przy różnych poziomach dochodu narodowego. Jeśli dochód =0, to wydatki konsumpcyjne =10, gdyż przyjmuje się ,że nawet jeśli gospodarstwo domowe nie uzyskuje dochodu to z czegoś żyje. Stosunek wydatków konsumpcyjnych do dochodu narodowego nazywamy przeciętna skłonnością do konsumpcji Psk=K/Y, natomiast stosunek przyrostu wydatków konsumpcyjnych do przyrostu dochodu narodowego nazywamy krańcowa zdolnością do konsumpcji

Ksk=ΔK/ΔY

 

5.Funkcja oszczędności

Pso=O/Y  -  jest to wzór określający przeciętną skłonność do oszczędzania, Pso pokazuje jak część dochodu jest przeznaczona na oszczędności

Kso=ΔO/ΔY – jest to wzór określający krańcową skłonność do oszczędzania , Kso mówi jak część przyrostu dochodu jest przeznaczona na oszczędności.

 

6. Warunkiem równowagi na rynku towarów jest to, aby łączne zamierzone wydatki były równe faktycznie wytworzonemu produktowi narodowemu (y=APp-K+I) załóżmy , że równowaga istnieje gdy y=100, APp=100, K=90, O=10,I=10). Co się stanie gdy wytworzymy y (PKB)

a) na poziomie 80 – to pojawiłaby się nadwyżka popytu nad podażą, co prowadziłoby do kurczenia się zapasów towarów, prowadziłoby  to do wzrostu produkcji, do wzrostu dochodu narodowego, aż do osiągnięcia stanu równowagi,

b) na poziomie 120  - w tej sytuacji powstaje nadwyżka podaży, która prowadzi do wzrostu zapasów  oraz spadku produkcji i w konsekwencji do spadku dochodu narodowego.

7. Zamierzone inwestycje są równe różnicy między PKB w stanie równowagi a zamierzona konsumpcją (I=Y-K) a planowane oszczędności są częścią KB nie przeznaczonego na planowane wydatki konsumpcyjne (O=Y-K). Czy można na tej podstawie wyznaczyć poziom dochodu narodowego (Y) w stanie równowagi (tak/nie ) Jeśli tak to kiedy to nastąpi.

Tak  - Dochód narodowy w stanie równowagi można wyznaczyć jako zależność między inwestycjami, a oszczędnościami. Z porównania tych dwóch wzorów wynika, że w sytuacji równowagi planowane inwestycje są równe planowanym oszczędnościom.

 

 

 

8. Uzupełnij schemat równowagi

1. place konsumowane

    place oszczędzane

2. zyski konsumowane

   zyski oszczędzane

3. Dochody rządowe

4. Import

Wydatki

1.Konsumpcyjne

2. Inwestycje

3.Wydatki rządowe

4. Eksport

(objaśnienie płace i zyski  konsum. połączyć z konsumpcją, a płace i zyski oszczędzane połączyć z Inwestycjami)

9.Na czym polega mechanizm mnożnika wydatków. Oblicz PKB (ΔY) przy krańcowej skłonności do konsumpcji 0,60

Mnożnik jest to stosunek ostatecznej zmiany wielkości dochodu narodowego (PKB ΔY) do pierwotnej zmiany wielkości wydatków (Δw) , co zapisujemy wzorem m=ΔY/ΔW, mechanizm mnożnika możemy przedstawić na przykładzie krańcowej skłonności do konsumpcji , co zapisujemy wzorem

m=1/1-Ksk=1/Kso, przy Ksk=0,60 m=2,5 co oznacza, że wzrost wydatków o 100zł prowadzi do wzrostu PKB (ΔY) do 250 zł.

10. Pojęcie cele i funkcje państwa.

Państwo to złożona i zróżnicowana wewnętrznie struktura administracyjna społeczeństwa zamieszkującego dane terytorium zarządzającą władzą ustawodawczą, wykonawczą , sądowniczą i monetarną. Państwo pełni funkcje polityczne, społeczne i ekonomiczne. Są one ze sobą powiązane, cele polityczne państwa są pierwotne wobec pozostałych.

Należy tak działać aby nie dopuścić do upadku państwa, gdyż wówczas kończą się i jego pozostałe funkcje. Celem państwa w sferze ekonomicznej jest  dbanie o wzrost gospodarczy, dbanie o rozwój.  Wypełnianie funkcji ekonomicznej przez państwo jest bardzo trudne gdyż państwo to skomplikowana struktura administracyjna, podmioty wobec których państwo pełni role służebną są zróżnicowane, ich interesy są często sprzeczne, są to układy terytorialne, branżowe, zawodowe.

 

11.Podejście do roli państwa w gospodarce w teorii ekonomii – nurty. 

- nurt liberalny postuluje ograniczenie roli państwa do niezbędnego minimum, państwa ma być silne ale nie powinno ograniczać inicjatywy poszczególnych jednostek oraz działania mechanizmu rynkowego, powinno zapewnić obronę narodową, ład i porządek publiczny, powinno tworzyć infrastrukturę , chronić konkurencję , prowadzić politykę monetarną i dbać o rozwój oświaty na poziomie elementarnym.

- numer interwencjonistyczny państwo powinno aktywnie włączyć się w rozwiązywanie problemów gospodarczych, zwiększać podaż pieniądza, obniżać stopę procentową, zwiększać inwestycje publiczne, stosować umiarkowany protekcjonizm.

12. praktyka interwencjonizmu państwowego Po II w.ś interwencjonizm traktuje się jako konieczny warunek utrzymania całego systemu społecznego. Początkowo były to działania „po fakcie”  polegające na usuwaniu skutków zapaści ekonomicznych , było to typowe dla okresu kapitalizmu wolnokonkurencyjnego i monopolistycznego. Później działania te nabrały charakteru wyprzedzającego. Państwo zajęło się dwoma specyficznymi obszarami życia gospodarczego ,  obszar o znaczeniu strategicznym np. obrona narodowa, system bankowy bank Centralny i tp. oraz obszary peryferyjne, które musza istnieć  w systemie społecznym ale często są nieatrakcyjne dla prywatnej przedsiębiorczości np. sektor infrastrukturalny, komunalny.   

13. Mierzenie interwencjonizmu państwowego odbywa się za pomocą takich   mierników jak: 1). pracowników zatrudnionych w instytucjach i  przedsiębiorstwach państwowych,

2) instytucji narodowych,

3) stanowionych  norm regulacyjnych, udział sektora państwowego w produkcji  kraju. Najczęściej stosowanym miernikiem jest udział wydatków budżetowych

państwa.

14. Funkcja ekonomiczna państwa. Tworzenie ładu instytucjonalno

prawnego, polega na tworzeniu zarówno norm prawnych jak i

instytucji, które chronią własność prywatną jednostek zbiorowości. Państwo organizuje obieg informacji ekon. Ustanawia zasady funkcjonowania   instytucji obsługujących rynek.

15. Funkcja redystrybucyjna państwa-państwo stara się zmieniać proporcje podziału dochodów jakie wynikają z działania mechanizmu nierówności w  poziomie życia różnych grup społecznych np. poprzez ustalenie płacy  minimalnej. Często działania państwa polegają na transferach dochodowych  w formie opodatkowania składek na ubezpieczenie społ. Do realizacji tej

funkcji używa się takich narzędzi jak: system podatkowy, wydatki z budżetu, oddziaływanie na system cen.

16. Funkcja stabilizacyjna państwa-polega na osiąganiu i utrzymywaniu w  długich okresach czasu wysokiego tępa wzrostu

gospodarczego, wyeliminowanie do minimum inflacji i bezrobocia optymalne  wykorzystanie czynników produkcji, ograniczenie wahań koniunkturalnych.

17. Funkcja alokacyjna państwa -problem dóbr publicznych –dobra usług są konsumowane indywidualnie ,a dostęp do tych dóbr jest wynikiem rywalizacji między konsumentami , którzy muszą zapłacić cenę aby nabyć prawa własności do tych dóbr. Są też dobra publiczne, które nie wymagają takiej rywalizacji.

Konsumowanie tych dóbr w danej chwili często ozn. iż w tym czasie mogą korzystać z tych dóbr przez inne osoby i nikogo nie można wykluczyć z ich konsumpcji. Cechy tych dóbr sprawiają że powinny być one dostarczane z pominięciem systemu rynkowego-czyli za pośrednictwem państwa Do tych grup zalicza :drogi, służbę zdrowia oświatę ,parki, dobra  komunalne .Często powodem ingerencji państwa i przejęcie przez państwo tych dóbr jest nieopłacalność rynkowa, ale szereg z nich może być dostarczana za pomocą rozwiązań rynkowych np. płatne autostrady ,prywatna służba zdrowia, szkolnictwo prywatne. Państwo nie musi produkować tych dóbr ale należy odróżnić finansowanie publiczne od bezpośredniego zarządzania  gospodarką. Tam gdzie jest to niezbędne wystarczy tylko państwowe budżetowanie, a zarządzaniem powinien zająć się sektor prywatny, który robi to lepiej niż aparat państwowy.

18. Funkcja alokacyjna państwa – problem braku konkurencji - brak konkurencji w gospodarce

niegdyś często przyjmowano,  że rynek jest w stanie samodzielnie rozstrzygać o tym co ma być wytwarzane i jak ma być wytwarzane. W modelu konkurencji doskonałej przyjmuje się różne założenia, wynika z nich  iż państwo jest niepotrzebne jako instytucja ustalająca co ma być produkowane. Rzeczywiste procesy gospodarcze są dalekie od wyidealizowanych obrazów gospodarki wolnorynkowej. W wielu dziedzinach podaż jest silnie zmonopolizowana, tworzą się niekorzystne dla konsumentów i gospodarki struktury gospodarcze. Monopol jest instytucją która jest mniej efektywna niż struktura wolnego rynku. Firma monopolistyczna produkuje mniej dóbr w porównaniu z firmą wolno konkurencyjną , jednak po wyższej cenie. Istnieje wiele negatywnych następstw istnienia monopolu : przyspieszenie procesów inflacyjnych, narzucenie nieuczciwych reguł konkurencji innym podmiotom Zadaniem  państwa jest podejmowanie działań  w kierunku tworzenia warunków konkurencji na rynku. Wyrazem tego jest istnienie urzę...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.