Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
URZÑD OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW
Zagro˝enia dla konsumentów na rynku bankowoÊci detalicznej w Polsce Raport Instytutu Badaƒ nad Gospodarkà Rynkowà Publikacja przygotowana dzi´ki wsparciu finansowemu Unii Europejskiej URZÑD OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW Zagro˝enia dla konsumentów na rynku bankowoÊci detalicznej w Polsce Raport opracowany przez Instytut Badaƒ nad Gospodarkà Rynkowà (IBnGR) w sk∏adzie: Prof. dr hab. Leszek Paw∏owicz Prof. dr hab. Ryszard Wierzba Prof. dr hab. Jan Krzysztof Solarz Dr Katarzyna Szelàgowska Dr Józef Bielecki Dr Eugeniusz Gostomski Dr B∏a˝ej Lepczyƒski Marta Penczar Rafa∏ Janowicz Stanis∏aw Tabor Christine Kamping S∏awomir Lachowski Beata Ekert Piotr Jasiƒski WARSZAWA 2003 URZÑD OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW Publikacja finansowana ze środków pomocowych Unii Europejskiej w ramach projektu PHARE PL/IB/2001/EC/08 URZĄD OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW Plac Powstańców Warszawy 1 00-950 Warszawa tel. 0-22 55 60 800 e-mail: uokik@uokik.gov.pl www.uokik.gov.pl © Copyright by Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Warszawa 2003 Przygotowanie do druku i druk: www.ergobtl.pl 2 Szanowni Państwo, z prawdziwą przyjemnością przedstawiam Państwu pierwszą publikację z serii opracowań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dotyczących ochrony praw konsumentów. Raport pt: Zagrożenia dla konsumentów na rynku bankowości detalicznej w Polsce został opracowany na zlecenie Urzędu przez grupę ekspertów specjalizujących się w zakre- sie bankowości detalicznej pod redakcją prof. dr. hab. Leszka Pawłowicza. Wierzę, że lektura niniejszego raportu otworzy szeroką dyskusję na temat rynku usług bankowo- ści detalicznej w Polsce oraz pozwoli na stworzenie jeszcze bardziej skutecznego sys- temu ochrony praw konsumentów. dr Cezary Banasiński prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 3 URZÑD OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW Spis treÊci Konkluzje 9 1.1. Charakterystyka głównych grup produktów oferowanych na rynku bankowych usług detalicznych w aspekcie bezpieczeństwa dla klientów 12 1.1.1. Charakterystyka usług depozytowych 12 1.1.1.1. Rodzaje depozytów bieżących 12 1.1.1.2. Rodzaje depozytów terminowych 13 1.1.1.3. System gwarantowania depozytów w Polsce 14 1.1.2. Charakterystyka usług kredytowych 15 1.1.3. Charakterystyka usług transferowych 19 1.1.3.1. Płatności gotówkowe 19 1.1.3.2. Płatności bezgotówkowe 19 1.1.4. Charakterystyka usług dodatkowych 22 1.1.4.1. Skrytki sejfowe, kasety depozytowe 22 1.1.4.2. Trezory 22 1.2. Sposoby oddziaływania banków na klientów detalicznych 22 1.2.1. Praktyka konstruowania i podpisywania umów z klientami detalicznymi 22 1.2.1.1. Przyjęta w bankach charakterystyka klienta detalicznego 22 1.2.1.2. Procedury w zakresie klientów detalicznych 23 1.2.1.3. Merytoryczna zawartość umowy / regulaminu 24 1.2.1.4. Przykłady ryzykownych zapisów dla klienta zawarte w regulaminach do rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych 25 1.2.1.5. Nieprofesjonalna obsługa klientów detalicznych przez pracowników banku 26 1.2.2. Stosowane na polskim rynku praktyki oferowania produktów w postaci pakietów 27 1.2.3. Proces aktualizacji oferty i jego wpływ na stosunki z klientami 27 1.3. Identyfikacja najważniejszych zagrożeń dla praw konsumentów na rynku bankowości detalicznej 30 1.3.1. Najważniejsze zagrożenia praw konsumenta na rynku depozytowym 32 1.3.1.1. Prowizje i opłaty za obsługę depozytowego konta bankowego 32 1.3.1.2. Konkurencja gwarancjami depozytów 33 1.3.1.3. Zagrożenie zarażeniem się kryzysem deflacyjnym 34 1.3.1.4. Brak oprocentowania rezerw obowiązkowych 34 1.3.1.5. Brak oferty systematycznego oszczędzania 35 1.3.2. Najważniejsze zagrożenia praw konsumenta na rynku kredytowym 35 1.3.2.1. Utrzymywanie społeczności wykluczonych z oferty bankowej 35 4 |
Menu
|