Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Definicja niepelnosprawnosci intelektualnej-
ICD10- istotne obnizenie ogolnego poziomu funkcjonowania intelektualnego, oraz trudnosci w zachowaniu przystosowawczym, wystepujace przed 18r.z.
DSM IV- istotnie nizszy poziom funkcjonowania intelektualnego(IQ 70 lub ponizej), ktory wspolwystepuje przy znacznych ograniczeniach w zachowaniu przystosowawczym, w przynajmniej dwoch nastepujacych obszarach zdolnosci: · porozumiewanie sie · troska o siebie · tryb zycia domowego · sprawnosci spoleczno-interpersonalne · korzystanie ze srodkow zabezpieczenia spolecznego · kierowanie soba · troska o zdrowie i bezpieczenstwo · zdolnosci szkolen · sposob organizacji wolnego czasu i pracy Poczatek tego stanu musi wystepowac przed 18 r.z.
Definicja niepelnosprawnosci int. w stopniu glebokim-
Definicja n.i.+ Zwiazana jest ze znacznym uszkodzeniem ukladu nerwowego, wystepuje calkowita niezaradnosc i zaleznosc od innych.
Odchylenie standartowe powyzej 5, iloraz inteligencji 0-24 w skali Wechslera.
Etiologia n.i.- · OKRES PRENATALNY- v czynniki biomedyczne- zaburzenia chromosomow, pojedynczego genu, zespoly wad wrodzonych metaboliczne, wady OUN, choroby matki, wiek rodzicow v czynniki spoleczne- ubostwo, zla dieta matki, przemoc w rodzinie, brak opieki prenatalnej v czynniki zwiazane ze stylem zachowania matki lub rodzicow- IQchemiczne(narkotyki itp), niedojrzalosc rodzicow v czynniki edukacyjne- niepelnosprawnosc poznawcza rodzicow bez wsparcia, brak przygotowania do rodzicielstwa · OKRES PERINATALNY- v czynniki biomedyczne- zamartwica, uraz okoloporodowy, wczesniactwo v spoleczne- brak dostepu do opieki prenatalnej i neonatologicznej v czynniki zwiazane ze stylem zachowania matki lub rodzicow- brak opieki nad dzieckiem, porzucenie dziecka v edukacyjne- brak skierowania przy wypisie ze szpitala do osrodka wczesnej interwencji · OKRES POSTNATALNY- v biomedyczne-uszkodzenie mozgu, niedozywienie, zakazenia, czynniki chemiczne v spoleczne- zaburzona interakcja dziecko- rodzic, brak odpowiedniej stymulacji dziecka, ubostwo, choroby przewlekle w rodzinie, instytucjonalizacja-pobyt w instytucji v czynniki zwiazane ze stylem zachowania matki lub rodzicow- wykorzystywanie lub zaniedbywanie dziecka, przemoc, nieodpowiednia opieka rodzicielska, deprywacja spoleczna, trudne zachowania dziecka v edukacyjne- zle rodzicielstwo, spozniona diagnoza, nieodpowiednia oferta zwiazania z wczesna interwencja, nieodpowiednia oferta zwiazana z edukacja, nieodpowiednie wsparcie rodziny
|
Menu
|