wejściówka orgzanizowanie, Politologia UMCS 2011-2014 Samorzad i polityka lokalna, Organizacja i zarządzanie

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.

 

Organizowanie-tworzenie struktur organizacyjnych.

 

Organizacja w ujęciu statycznym

1ujęcie)Charakter horyzontalny-mówi o typach struktur organizacyjnych

2 ujęcie)Charakter wertykalny-patrzymy na org. Jako na całość.Hierarchiczność.

 

 

 

ELEMENTY STRUKTURY ORGANIZACYJNEJ

 

1.Podział pracy i departamentalizacja (grupowanie czynności)

2.Normalizacja czynności

3.Koordynacja czynności

4.Centralizacja i decentralizacja

5.Wielkość jednostki roboczej

 

ETAPY PROCESU ORGANIZOWANIA WG Stomera

 

I etap Szczegółowe określenie celów

II etap Podział pracy z uwzględnieniem celów

III etap departamentalizacja

IV etap Ustalenie mechanizmu koordynacji członków i organizacji

V etap Sprawdzenie skuteczności i ewentualne wprowadzenie poprawek

 

TYPY STRUKTUR ORGZANIZACYJNYCH (charakter horyzontalny)

 

I )Ze względu na stopień sformalizowania struktury

 

1.Struktury formalne

TYPY:

*Struktura funkcjonalna- my tworzymy działy w oparciu o kierownictwo naczelne itd.

+łatwe kierowanie

+odpowiedzialność

+specjalistów kierujemy tam gdzie są najbardziej potrzebni

-potrzeba wielu osób aby podjąć decyzję

-koszty utrzymania

-trudna jest integracja działów

*Struktura produktowa

*Struktura geograficzna

*Struktura wg. klientów

 

 

II) według umiejscowienia ośrodka decyzyjnego

1)          Scentralizowana -ośrodek decyzyjny na najwyższym szczeblu

+szybkość decyzji brak sprzeczności

+mniej kosztowna

-za dużo spada na jedną osobę

-słaba elastyczność

2)          Zdecentralizowana- Ośrodek decyzyjny rozproszony. Na szczeblu średnim lub niższym

+elastyczność

+podwyższa jakość rozwiązywanego problemu

-droższy

-brakuje jednego naczelnego kierownictwa

 

III)Wg. Stopnia sformalizowania procedur

 

1)          Biurokratyczne

*władzę sprawują specjaliści

*forma pisemna komunikowania

*wyraźny podział kompetencji

*hierarchia

*wystandaryzowane metody

+wydajne

+wyraźnie określony zakres odpowiedzialności

-słaba elastyczność

-trudna kreatywność

2)          Adhokratyczne-(nie funkcjonują formalne struktury

 

IV) Ze względu na liczbę szczebli kierowania

 

1)          Struktury wysmukłe-wieloszczeblowa struktura.Mąła rozpiętośc kierowania.

+możliwość dokładnej i bieżącej kontroli pracy podwładnych a w tym bezpośrednie oddziaływanie menedżera na pracownika.

+pracownik ma też duże możliwości awansu pionowego

-długi przepływ informacji i możliwości ich zniekształcenia

-Struktura ta nie dostosowuje się szybko do zmian i a przykładowo w razie choroby lub niekompetencji jednego z menedżerów, w łańcuchu następuje przerwa i trudności są w dostosowaniu się organizacji do nowej sytuacji.

 

2)Struktury płaskie-duża rozpiętość kierowania i mała liczba szczebli

+duża samodzielność pracowników

+większa kreatywność

+łatwa kontrola

-droższa w utrzymaniu

-wieloczasowa

(ujęcie wertykalne*hierarchiczne*pośrednie

*organiczne)

TYPY ORGZANIZACJI

 

ORGANIZACJE HIERARCHICZNE

 

1)          LINIOWA- każdy pracownik ma tylko jednego przełożonego, długa droga służbowa, występuje w małych przedsiębiorstwach

+prosta

+łatwość szybkich organizacji

+nie ma dublowania się kompetencji

+łatwośc utrzymania dyscypliny

-kierownik zajmuje się wszystkim

-trudno dostosowuje się do nowego otoczenia

2) FUNKCJONALNA-

*dwa rodzaje kierowników- funkcjonalni i liniowi

*więzi(techniczne)między pracownikami i a kierownikami

*duże rozproszenie odpowiedzialności jeśli chodzi o pracowników

+fachowość podejmowania decyzji

+skrócenie dróg przesyłania inf.

+odbiurokratyzowanie org.

-częste sytuacje konfliktowe

-trudność w koordynacji i kontroli

-brak poczucia stabilności i pewności na poszczególnych szczeblach

3)LINIOWO-SZTABOWA

*rolę funkcjonalną pełnią sztaby

*sa po to by doradzić jak podjąć decyzję

*zbierają inf.

*ostateczną decyzję podejmuje kierownictwo

 

ORGZANIZACJE POŚREDNIE

 

1)MACIERZOWE-struktura organizacyjna, w której dany pracownik podlega jednocześnie kierownikowi funkcjonalnemu i kierownikowi programu lub grupy roboczej.

2)DYWIZJONALNE- jest to struktura organizacyjna, w której liczne samodzielne jednostki w powiązanych ze sobą dziedzinach działają w ramach szerszego kontekstu orgzanizacyjnego.

 

ORGZANIZACJE ORGANICZNE

 

1)ZESPOŁOWA

2)HIPERTEKSTOWA”CZYSTA”

3)SIECIOWA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.