w 02 logistyka stanow kryzysowych, studia bezpieczeństwo narodowe UZ

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
124
20. LOGISTYKA STANÓW KRYZYSOWYCH
20.1. Pojęcie kryzysu
Wszelkie planowanie, harmonogramowanie i poszukiwanie optymalnego stanu jest właściwe dla
sytuacji przewidywalnych, polegających w zasadniczej mierze na stabilności rozpatrywanych
czynników. W zdecydowanej większości przypadków, reagowanie na zdarzenia z tym związane
mieści się w granicach reagowania rutynowego; przygotowane są wcześniej jakieś algorytmy
postępowania. Bywają jednak takie sytuacje, kiedy sytuacja wymyka się spod kontroli. Często
wtedy mówimy o sytuacjach, czy stanach kryzysowych, lub po prostu o kryzysie [115].
Termin
kryzys
pochodzi z greckiego
krino
i oznacza:
wybór, decydowanie, zmaganie się, walkę,
w której konieczne jest działanie pod presją czasu
. Zgodnie ze
Słownikiem języka polskiego
kryzys
to:
sytuacja niekorzystna dla kogoś lub czegoś; powaŜniejsze załamanie procesu wzrostu
gospodarczego, których przyczyną są sprzeczności tkwiące w stosunkach produkcji.
Na kryzys składają się trzy elementy
[70]:
presja czasu,
ewentualność zasadniczego zagroŜenia,
zaskoczenie.
Wzajemne oddziaływanie tych trzech elementów tworzy definicję kryzysu. Często podkreśla się, Ŝe
kryzys oznacza przełom dwóch jakościowo róŜnych faz jakiegoś procesu; moŜe być bardziej lub
mniej dotkliwy; moŜe mieć róŜny zakres, czas trwania, ale zawsze kończy dotychczasowy stan
rzeczy (sposób działania, rozwój sytuacji); jest naruszeniem stanu równowagi. Nierozwiązany na
czas, powoduje przerwanie dotychczasowego cyklu rozwojowego, bowiem:
„Kryzys nie jest zdarzeniem, lecz następstwem określonego zdarzenia lub ciągu
zdarzeń, w wyniku których następuje nie tylko znaczne zagroŜenie bezpieczeństwa
ludzi, ale równieŜ powaŜne ograniczenie funkcjonowania przedsiębiorstwa” [115].
KaŜde wyzwanie to potencjalne zagroŜenie kryzysem. ZagroŜenie to wyzwanie, któremu nie
przeciwdziałano skutecznie we właściwym czasie i które nie zostało (dotychczas) rozwiązane i stało
się problemem. Kryzys moŜe wystąpić na poziomie kaŜdego z tych aspektów – rys. 75 [115].
Wyzwanie
ZagroŜenie
Problem
Kryzys
Rys. 75.
Czynniki wpływające na powstanie kryzysu
(wg R. Wróblewskiego [115])
Sytuacją kryzysową jest więc zarówno wyzwanie, zagroŜenie, problem. Z kryzysem mamy zaś do
czynienia jedynie wówczas, gdy poziom sprzeczności staje się nieakceptowalny społecznie [70].
125
20.2. Stan kryzysowy
„Kryzys” i „stan kryzysowy” to pojęcia bardzo zbliŜone, ale nie jednoznaczne.
Stan kryzysowy
to
zespół okoliczności zewnętrznych i wewnętrznych wpływających na dany system w ten sposób, iŜ
zaczyna się w nim i jest kontynuowany proces zmienny, w rezultacie czego dochodzi do zachwiania
równowagi, a następnie jej przywrócenia, dzięki podjęciu nadzwyczajnego działania. W tym ujęciu
kryzys jest tylko jedną z faz stanu kryzysowego
i oznacza okres niestabilności w strukturze lub
zasobach danego podmiotu – rys. 76.
Wartość
Próba ratowania sytuacji
środkami zwyczajnymi
Kryzys
ze względu na A
Stan
normalny
Cecha A
Krytyczne ograniczenie
(nadmiarowe) cechy A
Stan
kryzysowy
Krytyczne ograniczenie
(niedmiarowe) cechy B
Kryzys
ze względu na B
Konieczność zastosowania
środków nadzwyczajnych
Cecha B
Określony zasób
Kryzys pojawia się zazwyczaj w najmniej oczekiwanym momencie, pomimo często czynionych
Rys. 76.
WspółzaleŜność stanu kryzysowego i kryzysów
(oprac. własne na podst.[115]
starań, by do niego nie dopuścić. Stwarza zagroŜenie nie tylko dla Ŝycia, zdrowia, czy mienia ludzi
(firmy), lecz równieŜ dla środowiska naturalnego. Stan kryzysowy – w odróŜnieniu od kryzysu – po
to, by zaistnieć, nie musi stwarzać istotnego zagroŜenia dla Ŝycia ludzkiego. Stanowi on swoiste
wyzwanie dla społecznego poczucia normalności, tradycji, wartości i bezpieczeństwa. Co dla
jednych jest stanem kryzysowym, dla innych jeszcze nim nie jest, np. dla państwa stanem
kryzysowym nie są zjawiska dnia codziennego, np.: katastrofa na drodze, wybuch instalacji
gazowej w budynku, ograniczony poŜar, zaspy śnieŜne, itp. Wobec powyŜszego:
Stan kryzysowy – to zespół niepoŜądanych procesów, stwarzających trudności
lub wywołujących sprzeczności i podwaŜających dotychczasowy układ działań.
Stany kryzysowe są najczęściej szczególnym przypadkiem zagroŜenia. Mogą one równieŜ stanowić
problem, na przykład powodując straty w ludziach i dobrach materialnych. Ponadto, w sytuacji
kryzysowej czasami występuje czynnik zaskoczenia i presji czasu. Do pokonania stanu
kryzysowego mogą nie wystarczyć normalne środki działania i w przypadku zaistnienia sytuacji
krytycznej (kryzysu) moŜe zaistnieć potrzeba podjęcia nadzwyczajnych kroków zaradczych.
Podstawowy sposób przygotowania się do kryzysu nie polega na przygotowaniu odpowiednich
planów i zapasów, ale na przykładaniu wagi do jakości relacji międzyludzkich, do tego, jak się
znamy i ufamy sobie. Gdy ludzie wiedzą, w jakim stopniu mogą polegać na sobie gdy istnieje
poczucie wspólnoty, zdumiewające jest, jak wiele z siebie dają [70].
126
20.3. Niemilitarne zagroŜenia kryzysowe
Przed kaŜdą organizacją stoi wiele wyzwań i zagroŜeń Aby określić ich źródła, naleŜy najpierw
dokonać analizy powyŜszych pojęć oraz zachodzących między nimi relacji. Zarówno zagroŜenie,
jak i wyzwanie, stwarzają dla państwa określone trudności, które pozostawione bez rozwiązania
mogą doprowadzić do kryzysu. Zmiany w środowisku geopolitycznym, militarnym i naturalnym
skłaniają do identyfikacji i oceny potencjalnych zagroŜeń. Istota zmian współczesnego środowiska
bezpieczeństwa polega na przesuwaniu się ,,punktu cięŜkości” z zagroŜeń klasycznych (inwazja
zbrojna), których znaczenie się zmniejsza, na zagroŜenia nietypowe i ,,asymetryczne”, których
źródłem stają się takŜe trudne do zidentyfikowania podmioty pozapaństwowe [64].
ZagroŜenie to
:
pewien stan psychiczny lub świadomościowy
, wywołany postrzeganiem zjawiska, które
subiektywnie ocenia się jako niekorzystne lub niebezpieczne,
czynnik obiektywny, powodujący stan niepewności i obaw
, czyli sytuacja, w której
pojawia się prawdopodobieństwo powstania stanu niebezpiecznego dla otoczenia.
W przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 23 maja 2000 roku
Strategii obronności Rzeczypospolitej
Polskiej
zagroŜenia te zostały podzielone na militarne i niemilitarne. Wśród zagroŜeń
niemilitarnych wyróŜnia się zagroŜenia: polityczne, gospodarcze, psychospołeczne, ekologiczne,
kryzysowe. Ich oddziaływanie na bezpieczeństwo kaŜdej organizacji, w tym równieŜ
i przedsiębiorstwa, moŜe się przejawiać bezpośrednio lub pośrednio. Pośrednie zagroŜenia
kryzysowe
mogą wynikać z sytuacji spowodowanych dwiema grupami czynników – rys. 77.
NIEMILITARNE ZAGROśENIA KRYZYSEM
KATASTROFY
ZAGROśENIA
NATURALNE TECHNICZNE
SANITARNO
EPMIDEMIOLOGICZNE
TERRORYSTYCZNE
poŜary,
powodzie,
zatopienia,
wichury,
śnieŜyce,
gradobicia,
upały
awarie ze skaŜeniem
promieniotwórczym,
katastrofy kolejowe,
katastrofy drogowe
,
epidemie
PodłoŜenie ładunku
terrorystycznego
bioterroryzm
za pomocą aerozoli
za pośrednictwem wody,
za pośrednictwem
Ŝywności,
modyfikacje genetyczne.
katastrofy kolejowe i drogowe
uwolnieniem się niebezpiecznych
środków chemicznych,
katastrofy budowlane,
awarie sieci energetycznych,
awarie instalacji ciepłowniczych
,
Rys. 77.
Pośrednie niemilitarne zagroŜenia kryzysowe w przedsiębiorstwie
(oprac. własne na podst.[64])
Wśród bezpośrednich zagroŜeń kryzysowych szef przedsiębiorstwa najczęściej ma tylko dwa
powaŜne wyzwania: niedostateczny poziom sprzedaŜy oraz niedostateczne zaangaŜowanie
pracowników na rzecz realizacji wizji rozwoju. Stanowią one tzw. wąskie gardła przedsiębiorstwa.
127
20.4. Zarządzanie ograniczeniami
Systemowe podejście do problemów organizacji, pozwala zidentyfikować czynniki stojące na
przeszkodzie pełnemu wykorzystaniu potencjału firmy i zaplanować sposoby radzenia sobie z tymi
przeszkodami, które nazywa się ograniczeniami. Kryzys powstaje w sytuacji, gdy istniejące
ograniczenia (środków, czasu, sił, wiedzy, itp.) nie tolerują zaistniałych zmian. Identyfikacja
ograniczeń ze względu na osiągnięcie zamierzonego celu (przywrócenie stabilności) jest głównym
punktem
teorii ograniczeń
(
Theory of Constraints – TOC
), opracowanej przez izraelskiego fizyka
Eliyahu M. Goldratta w latach 80. ub. stulecia.
Teoria ta zakłada, Ŝe [27]:
„W kaŜdej organizacji istnieje przynajmniej jeden krytyczny proces, który – w sytuacji
zaniedbania – moŜe powodować ogromny efekt wąskiego gardła” (
E. M
.
Goldratt)
Ich wykrywanie i wykorzystywanie ma na celu synchronizację zasobów krytycznych
i niekrytycznych. Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych musi uwzględniać istniejące ograniczenia
zasobowe systemu (np. mamy tyle a tyle ludzi, samochodów, pieniędzy, itp.), a jednocześnie
umoŜliwiać pozyskiwanie nowych zasobów (rezerwy). Zasoby krytyczne są więc punktem, wokół
którego koncentruje się cała działalność preparacyjna organizacji [46]. Tworzy się bufor zasobów
rezerwowych („na wszelki przypadek”), który uruchamia się w przypadku zaistnienia „wąskiego
gardła” (sytuacji kryzysowej) – rys. 78.
„wąskie gardło”
Operacja 1
Operacja 2
Operacja 3
Operacja n
bufor zasobów jako rezerwa
Rys. 78.
Zastosowanie rezerwy na wypadek sytuacji kryzysowej
„wąskiego gardła”
(oprac. własne)
Teoria ograniczeń TOC jest podstawą zarządzania antykryzysowego. Jest ona stosunkowo łatwa do
zrozumienia – to filozofia zarządzania oparta na idei, Ŝe aby udoskonalić system lub proces, naleŜy
znaleźć ten jego aspekt, który jest najsilniejszym kryterium ograniczającym. JednakŜe przejście od
teorii do zastosowania niekoniecznie jest intuicyjnie oczywiste, a nawet trudne do przyjęcia.
Przykładowo z TOC wynika, Ŝe ze względu na ograniczenia nie naleŜy dąŜyć do optymalnego
wykorzystania kaŜdego środka produkcji. Optymalizacja na poszczególnych odcinkach nie daje
bowiem optymalnego układu, a wręcz przeciwnie, układ taki działa bardzo niesprawnie [27].
W przypadku zbyt niskiej sprzedaŜy i zysków wąskie gardła mogą znajdować się nie tylko
w firmie, ale takŜe na rynku, gdy popyt na dane produkty jest za mały. W logistyce wąskim gardłem
nie jest system produkcyjny (zwykle nie wykorzystuje się w pełni mocy przerobowych maszyn),
ograniczeniem jest słaby popyt [44]. Z teorii TOC wynika, Ŝe eliminację ograniczeń dokonuje się
zwykle poprzez zmianę organizacyjną, która wymaga na ogół teŜ innego rodzaju zarządzania.
128
20.5. Zarządzanie kryzysowe
KaŜde wyzwanie to potencjalne zagroŜenie. Jeśli wyzwanie nie zostanie więc w porę dostrzeŜone
i nie podjęte zostaną właściwe działania, to przekształci się ono w zagroŜenie lub w stan
kryzysowy, wymagający reagowania kryzysowego. Zatem jeśli doszło juŜ do kryzysu, to
podejmowane czynności wchodzą w obszar zarządzania kryzysowego, czyli działania w sytuacji
bezpośredniego zagroŜenia.
W takiej chwili najistotniejszym parametrem, wynikającym
z presji czasu, jest szybkość działania.
Wszystko powinno się odbywać przy zachowaniu pełnej
rozwagi i przestrzeganiu wszelkich zasad bezpieczeństwa, dotyczącego zwłaszcza ludzi. W
warunkach bezpośredniego zagroŜenia duŜy problem stanowią narastająca panika i niekompletność
dopływających informacji. Utrudnia to podejmowanie decyzji i obciąŜa duŜym ryzykiem [14].
Często reagowanie w sytuacji kryzysowej jest utoŜsamiane z reagowaniem kryzysowym. Nie jest to
jednak to samo, reagowania kryzysowego
nie moŜna mylić z reagowaniem w sytuacji kryzysowej.
PoniewaŜ kryzys jest etapem sytuacji kryzysowej, więc reagowanie w sytuacji kryzysowej
obejmuje równieŜ reagowanie kryzysowe. Na podstawie dotychczasowych rozwaŜań moŜna
przyjąć, Ŝe kierowanie reagowaniem kryzysowym jest procesem, w którym kierownik przyczynia
się do rozwiązania problemów i pokonania trudności zaistniałych w wyniku wystąpienia kryzysu
[70]. Stąd teŜ moŜna równieŜ przyjąć, Ŝe:
Zarządzanie kryzysowe jest procesem, w którym kierownik przyczynia się
do rozwiązania, przy pomocy podległego mu obiektu kierowania, sytuacji
stwarzających trudności ponad poziom akceptacji społecznej
.
Polega one na podejmowanie działań zapobiegawczych i korygujących oraz minimalizowaniu
potencjalnych źródeł powstania kryzysu. Powinno gwarantować osiągnięcie zamierzonego skutku,
charakteryzować się wysoką efektywnością i skutecznością, a takŜe gotowością działania.
Zarządzać elementami systemu reagowania kryzysowego mogą wyłącznie ich przełoŜeni [115].
W większości sytuacji kryzysowych propozycje decyzji są wypracowywane przez zespoły
ekspertów (sztaby kryzysowe), zaś decyzje podejmowane przez upowaŜnionych kierowników.
W sytuacji kryzysowej, jak w kaŜdej sytuacji stwarzającej trudności, ogromne znaczenie ma
sprawne podjęcie działań i wcześniejsze przyjęcie procedur reagowania. KaŜda strategia działania
powinna określać priorytety, które dotyczą celów i zadań, a takŜe instrumentów słuŜących ich
osiągnięciu. W opracowanej strategii przyjąć trzeba podstawowe koncepcje strategiczne działań
stabilizacyjnoprewencyjnych w czasie przedkryzysowym, oraz koncepcję reagowania
kryzysowego w czasie zagroŜenia bezpieczeństwa. Aby nie tracić kontroli nad sytuacją, ze względu
na bezwładność podsystemu kierowania organizacją, naleŜy dostosowywać planowane działania do
sytuacji, ograniczając do minimum opóźniające reakcję kolegialne wypracowywanie decyzji [65].
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.