w9 tryb zgodnosci , Logistyka, rok2, ekonomika transportu, ek

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Wykład 9
Przedsiębiorstwo transportowe.
Wykład 9
Przedsiębiorstwo transportowe.
Specyfika działania, organizacja, przekształcenia
Specyfika działania, organizacja, przekształcenia
Robert Tomanek
1. Przedsiębiorstwo i cel jego działania

Maksymalizacja zysku (odnosi się do indywidualnych
przedsiębiorców)

Analiza W. Baumola: maksymalizacja utargu krańcowego
(duże korporacje - zbieżna z maksymalizacją zysku w
przypadku doskonałej konkurencji)

Analiza B. Warda: maksymalizacja dochodu przeciętnego
przypadającego na jednego pracownika (przedsiębiorstwo
samorządowe)
Źródło: D.Laidler, S.Estrin,
WstĘp do mikroekonomii, Gebethner i Ska
, Warszawa 1991,
s. 260-281.
2
1
... 1. Przedsiębiorstwo i cel jego działania – cel
działania przedsiębiorstwa publicznego

Maksymalizacja zadanych wielkości
ekonomicznych (głównie produktu globalnego)

Maksymalizacja komfortu wytwarzania poprzez
wzrost różnicy pomiędzy możliwościami
produkcyjnymi, a minimalnym akceptowanym
przez
centrum
poziomem produkcji globalnej
Źródło: J.Dąbrowski,
Cele przedsiĘbiorstwa a typ własnoŚci, „
Ekonomista” 1990,
nr 6, s.869-897.
3
2. Formy działalności gospodarczej w transporcie

jednostki gospodarcze (
Prawo działalnoŚci gospodarczej z 19.11.1999)

spółki cywilne (
Kodeks cywilny z 23.04.1964)
– forma zanikająca

spółki osobowe (jawne, komandytowe i komandytowo-akcyjne)

spółki kapitałowe
(z o.o., akcyjne –
ksh z 26.07.2000
)

spółdzielnie transportowe
(
Prawo spółdzielcze z 7.07.1994)

towarzystwa transportowe (
ustawa z 7.04.1989 o stowarzyszeniach
)

przedsiębiorstwa państwowe
(
ustawa z 25.09.1981 o przedsiĘbiorstwie
paŃstwowym
)

wspólne przedsięwzięcia –
joint venture (ustawa z 14.06.1991 o spółkach z
udziałem zagranicznym)

zakłady oraz jednostki budżetowe
(ustawa z 26.11.1998 o finansach
publicznych)

związki komunalne (
ustawa z 8.03.1990 o samorzĄdzie gminnym
)
4
2
Przedsiębiorstwa państwowe – nadzór MI
Źródło: www.msp.gov.pl, odsłona z 14.01.2009.
5
Przedsiębiorstwa państwowe – nadzór wojewodów (2008)
Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w:
-Biłgoraju,
-Kutnie,
-Radomiu,
-Nowym Dworze Mazowieckim,
- Łomży,
-Mrągowie,
-Ostródzie,
-Olsztynie,
- Gnieźnie,
-Kole,
- Ostrowie Wlkp.,
-Świdwinie.
Źródło: www.msp.gov.pl, odsłona z 14.01.2009.
Wg danych z 1.12.2010 – 72 spółki zależne lub JSSP /większość/ kwalifikowano
do działu „transport” na koniec 2008 roku na ogółem 473 podmioty w nadzorze
właścicielskim Skarbu Państwa tj. 15,2%).
6
3
3. Wady form budżetowych w transporcie
Zakłady i jednostki budżetowe to organizacje publiczne
charakteryzujące się:

instytucjonalną niezależnością

formalną strukturą

nie nastawione na zysk

oferujące dobra społeczne („ze względów fizycznych
mogą być dobrami prywatnymi, ale na skutek doktryny
społecznej i prowadzonej polityki społecznej są dostępne
dla każdego obywatela” S. Owsiak)

finansowane ze środków prywatnych, społecznych i
publicznych
Źródło: M. Bednarczyk,
Organizacje publiczne. ZarzĄdzanie konkurencyjnoŚciĄ,
PWN,
Warszawa 2001, s. 21.
7
5,00 zł
4,45 zł
4,39 zł
4,50 zł
4,00 zł
3,50 zł
3,16 zł
2,96 zł
3,00 zł
2,50 zł
2,00 zł
1,50 zł
1,00 zł
0,50 zł
0,00 zł
dominujący operator - zakłady budżetowe
dominujący operator - spółki
Jednostkowe wydatki przewozowe
Jednostkowe wpływy z biletów
*Koszty przewozów w zakładach budżetowych nie obejmują amortyzacji.
Rysunek. Jednostkowe koszty przewozów i wpływy ze sprzedaży
biletów – duże miasta (średnia arytmetyczna - 2002)
Źródło: opracowanie własne na podstawie
Komunikacja miejska w liczbach. Dane za 2002 rok
,
IGKM, Warszawa 2003.
8
4
 64,80%
64,60%
64,60%
64,40%
64,20%
64,00%
63,80%
63,60%
63,50%
63,40%
63,20%
63,00%
62,80%
Dominujący operatorzy- zakłady budżetowe
Dominujący operatorzy- spółki
*Koszty przewozów w zakładach budżetowych nie obejmują amortyzacji, co zawyża poziom wskaźnika
względem pozostałych modeli organizacji rynku.
Rysunek. Dochody ze sprzedaży biletów w finansowaniu przewozów
(2002)
Źródło: opracowanie własne na podstawie
Komunikacja miejska w liczbach. Dane za 2002 rok
,
IGKM, Warszawa 2003.
9
... 3. Wady form budżetowych w transporcie

„Budżetowanie w organizacjach publicznych
sprzyja tylko na tyle i tylko takich aktywności, na
które pozwalają otrzymane fundusze”

Budżetowanie sprzyja „pasywności w działaniu, a
nie przedsiębiorczym poszukiwaniom nowych
źródeł finansowania”
Źródło: Tamże, s. 26-27.
10
5
 
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.