ustawartv, Politologia UMCS - materiały, IV Semestr letni, Prawne podstawy komunikowania

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Uwaga: w Dzienniku Ustaw z 2004 r. Nr 253, poz. 2531 opublikowane zostało
OBWIESZCZENIE MARSZAŁKA SEJMU RP z dnia 19 listopada 2004 r.
w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego ustawy o radiofonii i telewizji
Dz.U. z 2004 r. Nr 253,poz. 2531
USTAWA
z dnia 29 grudnia 1992 r.
o radiofonii i telewizji
(tekst jednolity)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
1. Zadaniem radiofonii i telewizji jest:
1) dostarczanie informacji;
2) udostępnianie dóbr kultury i sztuki;
3) ułatwianie korzystania z oświaty i dorobku nauki;
3a) upowszechnianie edukacji obywatelskiej;
4) dostarczanie rozrywki;
5) popieranie krajowej twórczości audiowizualnej.
2. Odbiór programów krajowych i zagranicznych przeznaczonych przez nadawców do powszechnego
odbioru jest wolny, z zachowaniem warunków określonych przepisami prawa.
Art. 1a.
1. Ustawę stosuje się do nadawców ustanowionych na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej.
2. Nadawcę uważa się za ustanowionego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli spełnia on co
najmniej jeden z warunków:
1) ma swoją siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej oraz:
a) decyzje o strukturze i zawartości programu są podejmowane na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej lub
b) istotna część osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy lub umowy
cywilnoprawnej przy działalności nadawcy działa na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, a decyzje o strukturze i zawartości programu są podejmowane w innym
państwie członkowskim Unii Europejskiej, lub
c) istotna część osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy lub umowy
cywilnoprawnej przy działalności nadawcy działa zarówno na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, jak i w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej;
2) decyzje o strukturze i zawartości programu są podejmowane na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej oraz istotna część osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy lub umowy
cywilnoprawnej przy działalności nadawcy działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a
nadawca ma swoją siedzibę w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej,
3) rozpoczął rozpowszechnianie programu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na
podstawie prawa Rzeczypospolitej Polskiej i utrzymuje stabilne i efektywne związki
gospodarcze z Rzecząpospolitą Polską, chyba że:
a)
zarówno siedziba nadawcy znajduje się w innym państwie członkowskim Unii
Europejskiej, jak i decyzje o strukturze i zawartości programu są podejmowane w
innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub
b)
istotna część osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy lub umowy
cywilnoprawnej przy działalności nadawcy działa w innym państwie członkowskim Unii
Europejskiej, w którym nadawca ma swoją siedzibę lub decyzje o strukturze i
zawartości programu są podejmowane na terytorium innego państwa członkowskiego
Unii Europejskiej.
3. Za ustanowionego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się także nadawcę, jeżeli istotna
część osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej przy działalności
nadawcy działa na jej terytorium oraz nadawca:
1)ma swoją siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a decyzje o strukturze i zawartości
programu są podejmowane w państwie niebędącym państwem członkowskim Unii Europejskiej
albo
2)ma swoją siedzibę w państwie niebędącym państwem członkowskim Unii Europejskiej, a
decyzje o strukturze i zawartości programu są podejmowane na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej.
4. Za ustanowionego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się także nadawcę, który:
1)dysponuje lub wykorzystuje częstotliwość na podstawie decyzji wydanej przez polski organ
administracji publicznej albo
2)korzysta z satelity wykorzystującego rezerwację zasobów orbitalnych dokonaną przez polski
organ administracji publicznej, jeżeli nie dysponuje lub nie wykorzystuje częstotliwości na
podstawie decyzji wydanej przez właściwy organ władzy publicznej państwa członkowskiego
Unii Europejskiej albo
3)korzysta ze stacji dosyłowej do satelity zlokalizowanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
jeżeli nie korzysta z satelity wykorzystującego rezerwację zasobów orbitalnych dokonaną przez
właściwy organ władzy publicznej państwa członkowskiego Unii Europejskiej
- pomimo że nie odpowiada on warunkom określonym w ust. 1-3 i nie został uznany za nadawcę
ustanowionego w państwie członkowskim Unii Europejskiej na podstawie przepisów prawa tego
państwa odpowiadających warunkom określonym w ust. 1-3.
Art. 2.
1. Prawo rozpowszechniania programów radiowych i telewizyjnych przysługuje jednostkom
publicznej radiofonii i telewizji oraz osobom, które uzyskały koncesję na taką działalność.
2. Ustawy nie stosuje się do:
1)programu rozpowszechnianego lub rozprowadzanego wyłącznie w obrębie jednego budynku;
2)programu rozpowszechnianego lub rozprowadzanego w systemie, w którym urządzenia
nadawcze i odbiorcze należą do tej samej osoby, prowadzącej działalność gospodarczą lub inną
zarejestrowaną działalność publiczną, a treść programu ogranicza się do spraw związanych z tą
działalnością i jest adresowana do pracowników lub innego określonego kręgu osób związanych
z nadawcą;
3)programu rozprowadzanego w sieci kablowej, jeżeli liczba indywidualnych odbiorców nie
przekracza 250.
Art. 3.
Do radiofonii i telewizji stosuje się przepisy prawa prasowego, o ile ustawa nie stanowi
inaczej.
Art. 4.
W rozumieniu ustawy:
1) nadawcą jest osoba, która tworzy lub zestawia programy i rozpowszechnia je lub przekazuje
innym osobom w celu rozpowszechnienia w całości i bez zmian;
1a) nadawcą społecznym jest nadawca:
a) którego program upowszechnia działalność wychowawczą i edukacyjną, działalność
charytatywną, respektuje chrześcijański system wartości za podstawę przyjmując
uniwersalne zasady etyki oraz zmierza do ugruntowania tożsamości narodowej,
b) w którego programie nie są rozpowszechniane audycje ani inne przekazy, o których
mowa w art. 18 ust. 5,
c) który nie nadaje reklam lub telesprzedaży oraz sponsorowanych audycji lub innych
sponsorowanych przekazów,
d) który nie pobiera opłat z tytułu rozpowszechniania, rozprowadzania lub odbierania
jego programu;
1b) osobą zagraniczną jest osoba zagraniczna w rozumieniu art. 5 pkt 2 ustawy z dnia 2 lipca
2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807);
1c) zespołem twórczym jest zespół osób tworzących audycje, do którego zalicza się w
szczególności: reżysera, autora scenariusza, scenografa, operatora, odtwórców głównych
ról i kompozytora;
2) rozpowszechnianiem jest:
a) bezprzewodowa emisja programu do równoczesnego, powszechnego odbioru
(system powszechnego odbioru),
b) wprowadzanie programu do sieci kablowej (system zbiorowego odbioru);
3) rozprowadzaniem jest przejmowanie w całości i bez zmian programu nadawcy krajowego
lub zagranicznego, z wyjątkiem programu rozpowszechnianego w sieci kablowej, i
równoczesne jego rozpowszechnianie;
4) programem jest uporządkowany zestaw audycji radiowych lub telewizyjnych, reklam i innych
przekazów, regularnie rozpowszechniany, pochodzący od jednego nadawcy;
4a) programem wyspecjalizowanym jest program, w którym nie mniej niż 70 % czasu
nadawania programu w ciągu miesiąca, w godzinach 6-23, stanowią audycje i inne przekazy
realizujące przyjętą specjalizację programu;
5) audycją jest część programu radiowego lub telewizyjnego, stanowiąca odrębną całość ze
względu na treść, formę, przeznaczenie lub autorstwo;
5a) audycją wytworzoną pierwotnie w języku polskim jest audycja spełniająca wymogi audycji
europejskiej w rozumieniu niniejszej ustawy i powstała na podstawie scenariusza
wytworzonego pierwotnie w języku polskim, której pierwotna rejestracja dokonana została w
języku polskim;
6) reklamą jest każdy przekaz, niepochodzący od nadawcy, zmierzający do promocji
sprzedaży albo innych form korzystania z towarów lub usług, popierania określonych spraw
lub idei albo osiągnięcia innego efektu pożądanego przez reklamodawcę, nadawany za
opłatą lub inną formą wynagrodzenia;
7) sponsorowaniem jest bezpośrednie lub pośrednie finansowanie albo współfinansowanie
tworzenia lub rozpowszechniania audycji lub innych przekazów, przez podmiot niebędący
nadawcą lub producentem audycji, dla upowszechnienia, utrwalenia lub podniesienia
renomy nazwy, firmy, towaru lub usługi, znaku towarowego lub innego oznaczenia
indywidualizującego sponsora lub jego działalność;
8) odbiornikiem radiofonicznym albo telewizyjnym jest urządzenie techniczne dostosowane do
odbioru programu;
9) przekazem tekstowym jest zbiór tekstów i nieruchomych obrazów, rozpowszechnianych za
pomocą sygnału telewizyjnego równocześnie z programem;
10) telesprzedażą jest każdy przekaz zawierający bezpośrednią ofertę sprzedaży towarów lub
odpłatnego świadczenia usług;
11) reklamą ukrytą jest przedstawianie w audycjach towarów, usług, nazwy, firmy, znaku
towarowego lub działalności przedsiębiorcy będącego producentem towaru lub
świadczącego usługi, jeżeli zamiarem nadawcy, w szczególności związanym z
wynagrodzeniem lub uzyskaniem innej korzyści, jest osiągnięcie skutku reklamowego oraz
jeżeli możliwe jest wprowadzenie publiczności w błąd co do charakteru przekazu;
12) producentem jest osoba fizyczna lub osoba prawna, lub jednostka organizacyjna, o której
mowa w art. 33.1 § 1 Kodeksu cywilnego, która podejmuje inicjatywę, faktycznie organizuje i
ponosi odpowiedzialność za kreatywny, organizacyjny i finansowy proces produkcji utworu
audiowizualnego;
13) producentem niezależnym wobec danego nadawcy jest producent niepozostający w
stosunku pracy z danym nadawcą, niebędący sam nadawcą i nieposiadający udziałów w
organizacji nadawcy oraz w którym nadawca ani żaden podmiot od niego zależny bądź
należący do tej samej grupy kapitałowej nie posiada żadnych udziałów, a w zarządach nie
zasiadają żadne osoby pozostające w stosunku pracy z danym nadawcą lub będące
nadawcami;
14) przedsiębiorcą jest przedsiębiorca w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej.
Rozdział 2
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
Art. 5.
Tworzy się Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, zwaną dalej "Krajową Radą", jako organ
państwowy właściwy w sprawach radiofonii i telewizji.
Art. 6.
1. Krajowa Rada stoi na straży wolności słowa w radiu i telewizji, samodzielności
nadawców i interesów odbiorców oraz zapewnia otwarty i pluralistyczny charakter radiofonii i telewizji.
2. Do zadań Krajowej Rady należy w szczególności:
1) projektowanie w porozumieniu z Prezesem Rady Ministrów kierunków polityki państwa w
dziedzinie radiofonii i telewizji;
2) określanie, w granicach upoważnień ustawowych, warunków prowadzenia działalności
przez nadawców;
3) podejmowanie, w zakresie przewidzianym ustawą, rozstrzygnięć w sprawach koncesji na
rozpowszechnianie i rozprowadzanie programów;
3a) uznawanie za nadawcę społecznego lub odbieranie tego przymiotu, na warunkach
określonych ustawą;
4) sprawowanie w granicach określonych ustawą kontroli działalności nadawców;
5) organizowanie badań treści i odbioru programów radiowych i telewizyjnych;
6) (1) określanie opłat abonamentowych, opłat za udzielenie koncesji oraz wpis do rejestru;
7) opiniowanie projektów aktów ustawodawczych oraz umów międzynarodowych dotyczących
radiofonii i telewizji;
8) inicjowanie postępu naukowo-technicznego i kształcenia kadr w dziedzinie radiofonii i
telewizji;
9) organizowanie i inicjowanie współpracy z zagranicą w dziedzinie radiofonii i telewizji;
10) współpraca z właściwymi organizacjami i instytucjami w zakresie ochrony praw autorskich,
praw wykonawców, praw producentów oraz nadawców programów radiowych i
telewizyjnych.
Art. 7.
1. W skład Krajowej Rady wchodzi dziewięciu członków powoływanych: 4 przez Sejm, 2
przez Senat i 3 przez Prezydenta, spośród osób wyróżniających się wiedzą i doświadczeniem w
zakresie środków masowego przekazu.
2. Przewodniczącego Krajowej Rady wybierają członkowie Krajowej Rady ze swego grona.
2a. Krajowa Rada może odwołać Przewodniczącego z jego funkcji większością 2/3 głosów ustawowej
liczby członków.
3. Krajowa Rada wybiera ze swego grona, na wniosek Przewodniczącego, zastępcę
Przewodniczącego Krajowej Rady.
4. Kadencja członków Krajowej Rady trwa 6 lat, licząc od dnia powołania, przy czym co dwa lata
kończy się kadencja jednej trzeciej członków. Członkowie Krajowej Rady pełnią swe funkcje do czasu
powołania ich następców.
5. Członek Krajowej Rady nie może być powołany na kolejną pełną kadencję.
6. Organ uprawniony do powołania członka Krajowej Rady odwołuje go wyłącznie w przypadku:
1) zrzeczenia się swej funkcji;
2) choroby trwale uniemożliwiającej sprawowanie funkcji;
3) skazania prawomocnym wyrokiem za popełnienie przestępstwa z winy umyślnej;
4) naruszenia przepisów ustawy stwierdzonego orzeczeniem Trybunału Stanu.
7. W przypadku odwołania członka lub jego śmierci przed upływem kadencji, właściwy organ powołuje
nowego członka Krajowej Rady na okres do końca tej kadencji.
Art. 8.
1. Pracodawca zatrudniający członka Krajowej Rady udzieli mu, na jego wniosek, urlopu
bezpłatnego na czas sprawowania funkcji. Okres urlopu wlicza się do stażu pracy, od którego zależą
uprawnienia wynikające ze stosunku pracy.
2. (uchylony).
3. W okresie kadencji członków Krajowej Rady ulega zawieszeniu ich członkostwo:
1) (utracił moc);
2) we władzach stowarzyszeń, związków zawodowych, związków pracodawców, organizacji
kościelnych lub związków wyznaniowych.
4. Nie można łączyć funkcji członka Krajowej Rady z posiadaniem udziałów albo akcji spółki bądź w
inny sposób uczestniczyć w podmiocie będącym nadawcą lub producentem radiowym lub
telewizyjnym oraz wszelką działalnością zarobkową, z wyjątkiem pracy dydaktyczno-naukowej w
charakterze nauczyciela akademickiego lub pracy twórczej.
Art. 9.
1. Na podstawie ustaw i w celu ich wykonania Krajowa Rada wydaje rozporządzenia i
uchwały.
2. Krajowa Rada podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów ustawowej liczby członków.
3. Krajowa Rada uchwala regulamin swych obrad.
Art. 10.
1. Przewodniczący Krajowej Rady kieruje jej pracami, reprezentuje Krajową Radę oraz
wykonuje zadania określone w ustawie.
2. Przewodniczący Krajowej Rady może żądać od nadawcy przedstawienia materiałów, dokumentów i
udzielenia wyjaśnień w zakresie niezbędnym dla kontroli zgodności działania nadawcy z przepisami
ustawy i warunkami koncesji.
3. Przewodniczący Krajowej Rady może wezwać nadawcę do zaniechania działań w zakresie
tworzenia i rozpowszechniania programów, jeżeli naruszają one przepisy ustawy, uchwały Krajowej
Rady lub warunki koncesji.
4. Przewodniczący Krajowej Rady na podstawie uchwały tej Rady może wydać decyzję nakazującą
zaniechanie przez nadawcę działań w zakresie, o którym mowa w ust. 3.
5. Przepisy ust. 2-4 stosuje się odpowiednio do rozprowadzania programów radiowych i telewizyjnych.
Art. 11.
1. Krajowa Rada wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Krajowej Rady.
2. Organizację i tryb działania Biura Krajowej Rady określa regulamin uchwalany przez Krajową Radę.
3. Koszty działalności Krajowej Rady i Biura Krajowej Rady są pokrywane z budżetu państwa.
4. Do pracowników Biura Krajowej Rady stosuje się przepisy o pracownikach urzędów państwowych.
Art. 12.
1. Krajowa Rada przedstawia corocznie do końca marca Sejmowi, Senatowi i
Prezydentowi sprawozdanie ze swej działalności za rok poprzedzający oraz informację o
podstawowych problemach radiofonii i telewizji.
2. Krajowa Rada przedstawia corocznie Prezesowi Rady Ministrów informację o swojej działalności
oraz o podstawowych problemach radiofonii i telewizji.
3. Sejm i Senat uchwałami przyjmują lub odrzucają sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1. Uchwała o
przyjęciu sprawozdania może zawierać uwagi i zastrzeżenia.
4. W wypadku odrzucenia sprawozdania przez Sejm i Senat kadencja wszystkich członków Krajowej
Rady wygasa w ciągu 14 dni, liczonych od dnia ostatniej uchwały, z zastrzeżeniem ust. 5.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.