Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
©Kancelaria Sejmu s. 1/7
USTAWA z dnia 9 listopada 1995 r. Opracowano na pod- stawie: Dz.U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55, z 1997 r. Nr 88, poz. 554, Nr 121, poz. 770, z 1999 r. Nr 96, poz. 1107, z 2003 r. Nr 229, poz. 2274. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych W celu przeciwdziałania uzależnieniu od używania tytoniu i wyrobów tyto- niowych oraz ochrony zdrowia przed jego następstwami stanowi się, co następuje: Art. 1. Organy administracji rządowej i samorządu terytorialnego są obowiązane do podej- mowania działań zmierzających do ochrony zdrowia przed następstwami używania tytoniu oraz mogą wspierać w tym zakresie działalność medycznych samorządów zawodowych, organizacji społecznych, fundacji, instytucji i zakładów pracy, a także współdziałać z kościołami i innymi związkami wyznaniowymi. Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają: 1) „tytoń” - rośliny tytoniowe uprawne rodzaju Nicotiana, 2) „wyroby tytoniowe” - wszelkie wyprodukowane z tytoniu wyroby, takie jak papierosy, cygara, cygaretki, tytoń fajkowy, machorka i inne, zawierające tytoń lub jego składniki, z wyłączeniem środków farmaceutycznych zawie- rających nikotynę, 3) „wyroby tytoniowe bezdymne” - wyroby tytoniowe przeznaczone do wą- chania (tabaka), ssania, żucia lub wprowadzania do organizmu w innej po- staci, z wyłączeniem środków farmaceutycznych zawierających nikotynę, 4) „rekwizyty tytoniowe” - artykuły i przyrządy przeznaczone do używania tytoniu, jak papierośnice, cygarniczki, bibułki papierosowe, urządzenia do zwijania papierosów, fajki oraz przybory do ich czyszczenia i nabijania, po- pielniczki, obcinacze do cygar itp. (z wyłączeniem zapalniczek i zapałek). 5) „reklama wyrobów tytoniowych” - publiczne rozpowszechnianie wizerun- ków marek wyrobów tytoniowych lub symboli graficznych z nimi związa- nych, a także nazw i symboli graficznych firm produkujących wyroby tyto- niowe, nie różniących się od nazw i symboli graficznych wyrobów tytonio- wych, służących popularyzowaniu marek wyrobów tytoniowych; za rekla- mę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy 04-01-20 ©Kancelaria Sejmu s. 2/7 firmami zajmującymi się produkcją, dystrybucją i handlem wyrobami tyto- niowymi, 6) „informacja o wyrobach tytoniowych” - informacja o markach wyrobów tytoniowych oraz o zawartości substancji szkodliwych, nie zawierająca przekazu zachęcającego do zakupu lub używania wyrobów tytoniowych, umieszczona wyłącznie w punktach sprzedaży tych wyrobów, 6a) „substancje smoliste” - surowy, bezwodny beznikotynowy kondensat dymu tytoniowego, 6b) „nikotyna” - alkaloidy nikotynowe, 6c) „tlenek węgla” (CO) - bezbarwny, bezwonny gaz, który powstaje w wyniku niepełnego spalania substancji organicznych, występujący w fazie gazowej dymu papierosowego, 6d) „dodatek” - wszelkie substancje lub składniki z wyłączeniem liści tytoniu lub innych naturalnych lub nieprzetworzonych elementów tytoniu używane przy produkcji wyrobu tytoniowego i obecne w gotowym wyrobie, nawet w formie zmienionej, uwzględniając także papier, filtr, farby i kleje, 7) „promocja wyrobów tytoniowych” - publiczne rozdawanie wyrobów tyto- niowych lub rekwizytów tytoniowych, organizowanie degustacji, premio- wanej sprzedaży wyrobów tytoniowych, konkursów opartych na zakupie wyrobów lub rekwizytów tytoniowych oraz inne formy publicznego zachę- cania do nabywania lub używania wyrobów tytoniowych, 8) „sponsorowanie” - wspieranie w formie finansowej lub rzeczowej działalno- ści osób i instytucji, związane z eksponowaniem nazw produktów i firm handlowych oraz ich symboli graficznych. Art. 3. Ochrona zdrowia przed następstwami używania tytoniu realizowana jest przez kształtowanie polityki zdrowotnej, ekonomicznej i społecznej, do której należy: 1) ochrona prawa niepalących do życia w środowisku wolnym od dymu tyto- niowego, 2) promocja zdrowia przez propagowanie stylu życia wolnego od nałogu pale- nia papierosów i używania wyrobów tytoniowych, 2a) działalność wychowawcza i informacyjna, 3) tworzenie warunków ekonomicznych i prawnych zachęcających do ograni- czenia używania tytoniu, 4) informowanie o szkodliwości palenia tytoniu i zawartości substancji szko- dliwych na opakowaniach wyrobów tytoniowych i informacjach o wyro- bach tytoniowych, 5) obniżanie norm dopuszczalnych zawartości substancji szkodliwych w wyro- bach tytoniowych, 6) leczenie i rehabilitacja osób uzależnionych od tytoniu. Art. 4. 1. Rada Ministrów ustala program określający politykę zdrowotną, społeczną i ekonomiczną, zmierzający do zmniejszenia używania wyrobów tytoniowych. 04-01-20 ©Kancelaria Sejmu s. 3/7 2. Rada Ministrów składa coroczne sprawozdanie Sejmowi z realizacji tego pro- gramu w terminie do 30 kwietnia. 3. Program, o którym mowa w ust. 1, jest finansowany z budżetu państwa w wyso- kości 0,5% wartości podatku akcyzowego od wyrobów tytoniowych. Art. 5. 1. Zabrania się palenia wyrobów tytoniowych poza pomieszczeniami wyodrębnio- nymi i odpowiednio przystosowanymi: 1) w zakładach opieki zdrowotnej, z zastrzeżeniem ust. 2, 2) w szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych, 3) w pomieszczeniach zakładów pracy oraz innych obiektów użyteczności pu- blicznej, a w małych, jednoizbowych lokalach gastronomicznych - poza wy- raźnie wyodrębnionymi miejscami. 1a. Za wprowadzenie zakazu palenia tytoniu w miejscach, o których mowa w ust. 1, odpowiedzialny jest właściciel lub użytkownik obiektu. 2. W szczególnych przypadkach lekarz prowadzący leczenie może zezwolić pa- cjentowi przebywającemu w zakładzie opieki zdrowotnej na odstępstwo od za- kazu palenia wyrobów tytoniowych. 3. Minister właściwy do spraw obrony narodowej, minister właściwy do spraw wewnętrznych i minister właściwy do spraw sprawiedliwości określą, w drodze rozporządzeń, zasady dopuszczalności używania wyrobów tytoniowych na tere- nie podlegających im obiektów. 4. Rada gminy może ustalić, w drodze uchwały, dla terenu gminy inne niż wymie- nione w ust. 1 miejsca przeznaczone do użytku publicznego jako strefy wolne od dymu tytoniowego. Art. 6. 1. Zabrania się sprzedaży wyrobów tytoniowych osobom do lat 18. 1a. W przypadku wątpliwości co do pełnoletności kupującego wyroby tytoniowe sprzedawca może zażądać okazania dokumentu potwierdzającego wiek kupują- cego. 2. Zabrania się sprzedaży wyrobów tytoniowych na terenie zakładów opieki zdro- wotnej, szkół i placówek oświatowo-wychowawczych oraz obiektów sportowo- rekreacyjnych. 3. Zabrania się sprzedaży wyrobów tytoniowych w automatach. 4. Zabrania się sprzedaży papierosów w opakowaniach zawierających mniej niż dwadzieścia sztuk oraz luzem bez opakowania. Art. 7. 1. Zabrania się produkcji i wprowadzania do obrotu wyrobów tytoniowych bez- dymnych z wyjątkiem tabaki. ust. 2 w art. 7 skre- ślony 04-01-20 ©Kancelaria Sejmu s. 4/7 Art. 7a. Zabrania się stosowania w procesie produkcji wyrobów tytoniowych dodatków zwiększających właściwości uzależniające od nikotyny. Art. 7b. Zabrania się umieszczania na opakowaniach wyrobów tytoniowych napisów, nazw, znaków towarowych oraz symboli i innych znaków sugerujących, że dany wyrób tytoniowy jest mniej szkodliwy niż inne. Art. 8. 1. Zabrania się reklamowania i promocji wyrobów tytoniowych, rekwizytów tyto- niowych i produktów imitujących wyroby lub rekwizyty tytoniowe oraz symboli związanych z używaniem tytoniu, a w szczególności: 1) w telewizji, radiu, kinach, zakładach opieki zdrowotnej, szkołach i placów- kach oświatowo-wychowawczych, w prasie dziecięcej i młodzieżowej, na terenie obiektów sportowo-rekreacyjnych, oraz w innych miejscach pu- blicznych, 2) w prasie innej niż wymieniona w pkt 1, 3) na plakatach, w tym plakatach wielkoformatowych, 4) w środkach usług informatycznych. 2. Zabrania się sponsorowania przez firmy tytoniowe działalności sportowej, kultu- ralnej, oświatowej, zdrowotnej i społeczno-politycznej. Art. 8a. 1. Producent lub importer wyrobów tytoniowych jest obowiązany do przedstawia- nia, nie później niż do dnia 31 grudnia każdego roku, wykazu wszystkich dodat- ków i ich ilości, używanych w danym roku do produkcji tych wyrobów tytonio- wych, według marek i rodzajów. Pierwszy wykaz zawierający dodatki stosowa- ne w 2004 r. przedstawia się do dnia 31 grudnia 2004 r. 2. Do wykazu, o którym mowa w ust. 1, producent lub importer dołącza oświad- czenie uzasadniające stosowanie każdego dodatku w danym wyrobie tytonio- wym oraz określające jego funkcje i kategorie. 3. Do wykazu, o którym mowa w ust. 1, producent lub importer dołącza wszelkie będące w jego posiadaniu dane toksykologiczne dotyczące stosowanych dodat- ków w postaci spalonej lub niespalonej, w zależności od sytuacji, ze szcze- gólnym uwzględnieniem skutków zdrowotnych, w tym skutków uzależniają- cych. 4. Wykaz, o którym mowa w ust. 1, jest sporządzany w porządku malejącym, we- dług masy każdego dodatku zawartego w wyrobie. 5. Producent lub importer przedstawia wykaz, o którym mowa w ust. 1, ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, który podaje go do publicznej wiadomości w Dzienniku Urzędowym ministra właściwego do spraw zdrowia, uwzględniając potrzebę ochrony tajemnicy handlowej producenta lub importera. 04-01-20 ©Kancelaria Sejmu s. 5/7 Art. 8b. 1. Minister właściwy do spraw zdrowia może zażądać od producenta lub importera wyrobów tytoniowych wykonania określonych badań w laboratoriach kontrol- nych w celu oznaczenia substancji innych niż wymienione w art. 2 pkt 6a-6c, emitowanych przez wyroby tytoniowe, oraz oceny wpływu tych substancji na zdrowie człowieka, z uwzględnieniem właściwości uzależniających poszcze- gólnych substancji. 2. Badania, o których mowa w ust. 1, są wykonywane na koszt producenta lub im- portera wyrobów tytoniowych. 3. Wyniki badań, o których mowa w ust. 1, są przedstawiane ministrowi właści- wemu do spraw zdrowia, który uwzględnia je w informacji dla konsumentów, biorąc pod uwagę potrzebę ochrony tajemnicy handlowej producenta lub im- portera. 4. Informację, o której mowa w ust. 3, minister właściwy do spraw zdrowia publi- kuje niezwłocznie po jej uzyskaniu w Dzienniku Urzędowym ministra właści- wego do spraw zdrowia. Art. 9. 1. Na każdym opakowaniu jednostkowym papierosów wprowadzanych do obrotu handlowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej powinny być w sposób wi- doczny, czytelny i trwały umieszczone: 1) dwa różniące się treścią ostrzeżenia przed szkodliwością używania tytoniu, jedno powszechne i jedno dodatkowe, 2) informacje o zawartości substancji smolistych, nikotyny i tlenku węgla w jednym papierosie. 2. Ostrzeżenia wymienione w ust. 1 pkt 1, sformułowane w języku polskim, zaj- mują powierzchnię nie mniejszą niż 30% jednej z największych płaszczyzn opa- kowania jednostkowego i nie mniejszą niż 40% drugiej z największych płasz- czyzn opakowania jednostkowego. 3. Przepis ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 stosuje się odpowiednio do innych wyrobów tyto- niowych, z uwzględnieniem ust. 4 i 5. 4. Na opakowaniach wyrobów tytoniowych przeznaczonych do palenia, innych niż papierosy, występujących w handlu detalicznym, których najbardziej widoczne, największe płaszczyzny mają powierzchnie większe niż 75 cm 2 , teksty ostrzeżeń o szkodliwości zajmują powierzchnie nie mniejsze niż po 22,5 cm 2 na każdej z tych płaszczyzn. 5. Na opakowaniach tabaki umieszcza się jedno ostrzeżenie o szkodliwości zaj- mujące nie mniej niż 30% jednej największej, najbardziej widocznej płaszczy- zny opakowania. 6. Informacje wymienione w ust. 1 pkt 2, sformułowane w języku polskim, zajmują powierzchnię nie mniejszą niż 10% jednej z bocznych płaszczyzn opakowania jednostkowego papierosów. 7. Ostrzeżenia wymienione w ust. 1 pkt 1 umieszcza się także na opakowaniach zbiorczych występujących w handlu detalicznym, przeznaczając na nie co naj- mniej 30% jednej z największych płaszczyzn opakowania i co najmniej 40% drugiej z największych płaszczyzn opakowania. 04-01-20 |
Menu
|