Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
©Kancelaria Sejmu
s. 1/1 Dz.U. 1996 Nr 118 poz. 561 USTAWA z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji Opracowano na pod- stawie: t.j. Dz.U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 60, poz. 535, Nr 90, poz. 844, z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116, poz. 1207, Nr 123, poz. 1291, Nr 238, poz. 2390, Nr 273, poz. 2703 i 2722, z 2005 r. Nr 167, poz. 1400, Nr 169, poz. 1418, Nr 178, poz. 1479, Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 107, poz. 721, Nr 208, poz. 1532. Dział I Przepisy ogólne Art. 1. 1. Komercjalizacja, w rozumieniu ustawy, polega na przekształceniu przedsiębior- stwa państwowego w spółkę; jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, spółka ta wstępuje we wszystkie stosunki prawne, których podmiotem było przedsię- biorstwo państwowe, bez względu na charakter prawny tych stosunków. 2. Prywatyzacja, w rozumieniu ustawy, polega na: 1) obejmowaniu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym jednoosobowych spółek Skarbu Państwa powstałych w wyniku komercjalizacji przez podmio- ty inne niż Skarb Państwa lub inne niż państwowe osoby prawne w rozumie- niu ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz.U. Nr 106, poz. 493 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 106, poz. 673, Nr 115, poz. 741 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 155, poz. 1014, z 2000 r. Nr 48, poz. 550, z 2001 r. Nr 4, poz. 26 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 240, poz. 2055); 1a) zbywaniu należących do Skarbu Państwa akcji w spółkach; 2) rozporządzaniu wszystkimi składnikami materialnymi i niematerialnymi ma- jątku przedsiębiorstwa państwowego lub spółki powstałej w wyniku komer- cjalizacji na zasadach określonych ustawą przez: a) sprzedaż przedsiębiorstwa, b) wniesienie przedsiębiorstwa do spółki, c) oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania. 3. (skreślony). Art. 1a. 1. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, przedsiębiorstwa państwowe oraz jednoosobowe spółki Skarbu Państwa o szczególnym znaczeniu dla gospo- darki państwa. 2006-12-05 ©Kancelaria Sejmu s. 2/2 2. Prywatyzacja przedsiębiorstw i spółek, o których mowa w ust. 1, wymaga zgody Rady Ministrów. 3. Do spółek, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy Kodeksu spółek han- dlowych. Oświadczenia woli składane spółce przez Skarb Państwa wymagają zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności. Przepisów art. 173 § 1 i art. 303 § 2 Kodeksu spółek handlowych nie stosuje się. 3a. W spółkach, o których mowa w ust. 1, rada nadzorcza może liczyć do 9 osób. 4. Rady nadzorcze spółek, o których mowa w ust. 1, powoływane są przez walne zgromadzenie po zasięgnięciu opinii ministra właściwego ze względu na przed- miot działania spółki. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wła- ściwość poszczególnych ministrów. Do członków rad nadzorczych spółek, o których mowa w ust. 1, stosuje się art. 12 ust. 2. 5. Walne zgromadzenie może powoływać zarząd w spółkach, o których mowa w ust. 1. 6. Przepisy ust. 4 nie naruszają wynikających z ustawy uprawnień pracowników do wyboru członków rady nadzorczej lub członka zarządu spółki powstałej w wy- niku komercjalizacji. Art. 1b. Przepisów ustawy nie stosuje się do innych niż określone w art. 1, art. 1a i art. 69a ust. 1 spółek i należącego do nich mienia - w czasie trwania przewłaszczenia akcji lub mienia tych spółek - na zabezpieczenie roszczeń przysługujących Skarbowi Pań- stwa reprezentowanemu przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, z tytułu udzielonych poręczeń lub gwarancji. Art. 2. Ilekroć w ustawie jest mowa o: 1) spółce – rozumie się przez to spółkę akcyjną lub spółkę z ograniczoną odpo- wiedzialnością, 2) statucie, akcjach, akcjonariuszach i walnym zgromadzeniu – rozumie się przez to odpowiednio umowę lub akt założycielski, udziały, wspólników i zgromadzenie wspólników, 3) przedsiębiorstwie – rozumie się przez to przedsiębiorstwo w znaczeniu okre- ślonym w art. 55 1 Kodeksu cywilnego, 4) dyrektorze – rozumie się przez to również osobę sprawującą zarząd komisa- ryczny lub tymczasowego kierownika przedsiębiorstwa państwowego, 5) uprawnionych pracownikach – rozumie się przez to: a) osoby będące w dniu wykreślenia z rejestru komercjalizowanego przed- siębiorstwa państwowego pracownikami tego przedsiębiorstwa lub osoby będące pracownikami przedsiębiorstwa państwowego w dniu zawarcia umowy rozporządzającej przedsiębiorstwem poprzez jego wniesienie do spółki, b) osoby fizyczne, które w dniu wykreślenia komercjalizowanego przed- siębiorstwa państwowego z rejestru przedsiębiorców, lub osoby fizycz- ne, które w dniu zawarcia umowy rozporządzającej przedsiębiorstwem poprzez jego wniesienie do spółki były stroną umowy o zarządzanie 2006-12-05 ©Kancelaria Sejmu s. 3/3 przedsiębiorstwem państwowym, zawartej na podstawie przepisów rozdziału 8a ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz.U. z 2002 r. Nr 112, poz. 981), c) osoby, które przepracowały co najmniej dziesięć lat w komercjalizowanym przedsiębiorstwie państwowym lub w przedsiębiorstwie, które zostało sprywatyzowane przez wniesienie do spółki, a rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło wskutek przejścia na emeryturę lub rentę albo z przyczyn niedotyczących pracowników, d) osoby, które po przepracowaniu dziesięciu lat w przedsiębiorstwie pań- stwowym podlegającym prywatyzacji zostały przejęte przez inne za- kłady pracy w trybie art. 23 1 Kodeksu pracy, 6) rolnikach lub rybakach – rozumie się przez to osoby fizyczne prowadzące go- spodarstwo rolne lub rybackie, z którego w okresie pięciu lat przed wykreśle- niem przedsiębiorstwa państwowego z rejestru przedsiębiorców dostarczono bezpośrednio lub pośrednio do tego przedsiębiorstwa surowce o wartości co najmniej 100q żyta według cen przyjmowanych do obliczania podatku rolne- go w ostatnim roku przed wykreśleniem przedsiębiorstwa państwowego z re- jestru przedsiębiorców. 7) (skreślony). Dział II Komercjalizacja przedsiębiorstw państwowych Art. 3. 1. Komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego dokonuje minister właściwy do spraw Skarbu Państwa. 2. (uchylony). 3. Z zastrzeżeniem ust. 4 komercjalizacji mogą podlegać przedsiębiorstwa pań- stwowe, z wyjątkiem: 1) postawionych w stan likwidacji, 2) postawionych w stan upadłości, 3) wykonujących prawomocną decyzję o podziale lub łączeniu przedsiębiorstwa państwowego, 4) przedsiębiorstw, w stosunku do których toczy się postępowanie układowe – do chwili uprawomocnienia się układu, 5) przedsiębiorstw, w stosunku do których toczy się bankowe postępowanie ugodowe – do chwili uprawomocnienia się ugody, 6) zarządzanych na podstawie umowy o zarządzaniu przedsiębiorstwem, chyba że zarządca wystąpi z wnioskiem o komercjalizację przedsiębiorstwa pań- stwowego, 7) działających na podstawie ustaw innych niż ustawa o przedsiębiorstwach pań- stwowych, chyba że przedsiębiorstwa te podlegają komercjalizacji w drodze odrębnych ustaw, 8) przedsiębiorstw, których uprawnione organy złożyły wniosek o dokonanie prywatyzacji bezpośredniej – do czasu rozpatrzenia wniosku, 2006-12-05 ©Kancelaria Sejmu s. 4/4 9) w stosunku do których wydane zostało zarządzenie o prywatyzacji bezpo- średniej, 10) państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska”, 11) przedsiębiorstw wykonujących w dniu 1 stycznia 2006 r. działalność gospo- darczą w zakresie międzynarodowego transportu morskiego. 3a. Umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem państwowym, o których mowa w roz- dziale 8a ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych, wygasają z dniem wpisania spółki do rejestru. 4. (skreślony). 4a. W przypadku komercjalizacji, o której mowa w art. 4 ust. 2 lub art. 4a ust. 1, przepisów ust. 3 pkt 6 i 8 nie stosuje się. Art. 4. 1. Komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego dokonuje minister właściwy do spraw Skarbu Państwa: 1) na wniosek organu założycielskiego, 2) na wniosek dyrektora przedsiębiorstwa państwowego i rady pracowniczej, 3) z własnej inicjatywy. 2. W przypadku komercjalizacji z własnej inicjatywy minister właściwy do spraw Skarbu Państwa zawiadamia o zamiarze komercjalizacji dyrektora przedsiębior- stwa państwowego, radę pracowniczą oraz organ założycielski przedsiębiorstwa państwowego. 3. W przypadku komercjalizacji na wniosek organu założycielskiego, zawiadomie- nia dyrektora przedsiębiorstwa państwowego oraz rady pracowniczej o zamiarze komercjalizacji dokonuje organ założycielski. 4. Dyrektor przedsiębiorstwa państwowego jest zobowiązany doręczyć ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa, w terminie nieprzekraczającym trzech miesięcy od dnia otrzymania zawiadomienia, kwestionariusz przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji, wraz z dokumentami określo- nymi w przepisach, o których mowa w ust. 6. O niedoręczeniu dokumentów przez dyrektora przedsiębiorstwa państwowego minister właściwy do spraw Skarbu Państwa zawiadamia organ założycielski, na którym spoczywa obowią- zek doręczenia dokumentów w ciągu jednego miesiąca od dnia zawiadomienia. 5. W przypadku komercjalizacji na wniosek dyrektora i rady pracowniczej przed- siębiorstwa państwowego, do wniosku należy dołączyć kwestionariusz przedsię- biorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji, wraz z dokumentami określonymi w przepisach, o których mowa w ust. 6. 6. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi wzór kwestionariusza przed- siębiorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji oraz wykaz do- kumentów niezbędnych do sporządzenia aktu komercjalizacji. Art. 4a. 1. Z uzasadnionym wnioskiem dokonania komercjalizacji przedsiębiorstwa pań- stwowego w celu komunalizacji może wystąpić do ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, 2006-12-05 ©Kancelaria Sejmu s. 5/5 na obszarze której znajduje się siedziba tego przedsiębiorstwa, na podstawie uchwały organu stanowiącego tej jednostki. 2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, stosuje się przepis art. 4 ust. 2. W przy- padku nieuwzględnienia wniosku minister informuje organ wykonawczy jed- nostki samorządu terytorialnego, podając jednocześnie uzasadnienie odmowy. 3. Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, na wniosek organu wykonawcze- go jednostki samorządu terytorialnego, na obszarze której znajduje się siedziba jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, lub na wniosek organu wykonawczego związku jednostek samorządu terytorialnego, na obszarze którego spółka pro- wadzi działalność, może zbyć nieodpłatnie pakiet akcji tej spółki na rzecz tej jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorial- nego, jeżeli: 1) podstawowy wykonywany przedmiot działalności spółki służy realizacji za- dań własnych tej jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego i spółka wykonuje działalność gospodarczą na ob- szarze składającej wniosek jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego, 2) spółka nie jest wpisana na listę spółek o szczególnym znaczeniu dla gospo- darki państwa lub inne listy spółek o znaczeniu państwowym tworzone na podstawie odrębnych przepisów. 4. Uprawnieni pracownicy zachowują w tej spółce uprawnienia do nieodpłatnego nabycia akcji. 5. W okresie co najmniej 5 lat od dnia nieodpłatnego nabycia akcji od Skarbu Pań- stwa, jednostka samorządu terytorialnego lub związek jednostek samorządu te- rytorialnego ma obowiązek zachować w spółce, o której mowa w ust. 3, co naj- mniej 51% sumy głosów służących całemu kapitałowi zakładowemu oraz prawo do powoływania większości członków zarządu i rady nadzorczej tej spółki. 6. Na wniosek jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorzą- du terytorialnego minister właściwy do spraw Skarbu Państwa może, w drodze decyzji administracyjnej, skrócić termin, o którym mowa w ust. 5, uwzględnia- jąc sytuację ekonomiczną spółki, o której mowa w ust. 3, oraz aktualne potrzeby jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorial- nego. 7. W przypadku: 1) odpłatnego zbycia akcji spółki, o której mowa w ust. 3, należących do jed- nostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorial- nego, 2) odpłatnego wniesienia do innego podmiotu należących do jednostki samorzą- du terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego akcji spół- ki, o której mowa w ust. 3, 3) odpłatnego zbycia przez spółkę, o której mowa w ust. 3, przedsiębiorstwa, składników aktywów trwałych lub praw do nieruchomości, na rzecz innych podmiotów niż jednostka samorządu terytorialnego lub związek jednostek samorządu terytorialnego, 4) odpłatnego wniesienia należących do spółki, o której mowa w ust. 3, przed- siębiorstwa, składników aktywów trwałych lub praw do nieruchomości, na rzecz innych podmiotów niż jednostka samorządu terytorialnego lub związek jednostek samorządu terytorialnego 2006-12-05 |
Menu
|