uroczystości przedszkole,

Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.
Scenariusz jasełek w grupie 6 - latków


Jasełka

Narrator 1: (W tle kolęda „Cicha noc”)
Do Betlejem ciemną nocką, idzie Józef z Matką Boską. Gwiazdy świecą i mrugają, drogę jasno rozświecają.
Maryja:
Mój drogi Józefie, nie mam już siły, idziemy, idziemy, do ludzi pukamy, nikt nam nie chce drzwi otworzyć.
Józef:
Sam już nie wiem, co robić Maryjo. Ty nie masz już siły, bo niedługo synka urodzisz. Ale gdzie? Czy tutaj na drodze? Oj, niedobrzy ludzie, nikt się nie chce zlitować.
Maryja:
Żeby nas chociaż do sieni zaprosili, łyżkę strawy i trochę siana dali.
Anioł 1:
Maryjo, Józefie – dachu nad głową szukacie? Ja wam pomogę. Zobaczcie, stajenka jest stąd niedaleko.
Józef:
O stajenka. Maryjo moja miła, tu masz nocleg od tej chwili, tu będziesz syna rodziła.
Maryja:
O tak Józefie. Wolę syna Bożego w stajence urodzić, niż dalej prosić i chodzić.
Narrator 2: (W tle kolęda „Bóg się rodzi”)
Gdy dziecina się rodziła w stajence w Betlejem wielka gwiazda oświeciła jasnym blaskiem ziemię. A Jezusek był maleńki – takie dzieciąteczko. Nie miał domu, ni kołyski i leżał w żłóbeczku. Nad stajenką zaś aniołów rzesza się zjawiła.
Anioł 1:
Witaj dziecię na tej ziemi, położony w żłobie. Witają cię aniołowie, kłaniają się tobie.
Anioł 2:
Czy nie zmarzły ci maleńki twoje małe nóżki. Jak pozwolisz, to je trochę ogrzeję serduszkiem.
Anioł 3:
W żłóbku leżysz, w stajence masz mieszkanie. Ale chciałeś przyjść na ziemię, bo kochasz nas Pa-nie.

KOLĘDA „CICHUTKO DOOKOŁA” (ŚPIEWA MARYJA I ANIOŁKI REFREN + AKOMPANIAMENT DZWONECZKI).

Narrator 1:
A na polu tam za lasem gdzie pasterze owce pasą, coś tak świeci, coś tak budzi, pilnujących owiec ludzi.
Pasterz 1:
Bartek, Kuba obudźcie się, wstawajcie.
Pasterz 2:
Nie szarp mnie kiedy śpię.
Pasterz 3:
Nie krzycz tak, teraz twoje pilnowanie, a moje spanie.
Pasterz 1:
Jasność jakaś dziwna, choć jeszcze nie świta. Gwiazda chyba, zobaczcie gwiazda.
Pasterz 2:
Czy ja gwiazdy nigdy nie widziałem, daj lepiej spać.
Pasterz 4:
Co się dzieje? Dlaczego spać nie można?
Pasterz 3:
Prawda, to chyba jakiś cud. Chłopaki wstawajcie, gość do nas idzie, trzeba go powitać.
Anioł 1:
Witajcie pastuszkowie, wielką nowinę wam powiem. Tam w szopie, w polu i chłodzie, mały Jezus się narodził. Chodźcie ze mną, pierwsi go pozdrowicie. W stajence go znajdziecie, w żłobie leży to dziecię.

(PASTUSZKOWIE IDĄ PRZY KOLĘDZIE „PRZYBIEŻELI DO BETLEJEM” ).

Pasterz 1:
Witaj Dzieciąteczko. My skarbów nie mamy, lecz przyjmij pokłony, które ci składamy.
Pasterz 2:
Oto bochen chleba, i słodkie kołacze. Niech mały Jezus z głodu nam nie płacze.
Pasterz 3:
Dam ja Maleńkiemu piękne jabłuszko i jeszcze dołożę czerwone serduszko.

Pasterz 4:
Zaśpiewajmy teraz Panu wesołe piosenki, aby do nas się uśmiechnął Jezus nasz maleńki.

KOLĘDA „ZOSTAŃ BOZIU”

Narrator 2:
Gwiazda świeci nad stajenką drogę światłem znaczy, każdy człowiek dobrej woli Boga dziś zoba-czę. Na dalekim wschodzie mędrcy ją spostrzegli i za jej przewodem do Betlejem pobiegli.

TRIUMFY

Król 1:
Witaj Królu witaj zbawco. Tak cię czekaliśmy. Gwiazda nas tu sprowadziła do twej biednej szopy. Składam mirrę razem z sercem pod twe małe stopy.
Król 2:
Ja z kadzidłem swoim klękam przed tobą mój Panie.
Król 3:
Przyjmij ode mnie Dziecię małe złoto i koronę. Tyś jest Królem tego świata, przyjm nasze pokłony.

TRIUMFY

KOLĘDA – PIOSENKA „KOLĘDUJEMY”

Narrator 1:
Wieczorem o zmroku, cztery pory roku stanęły przy żłóbku. Dla Jezusa dary cały rok zbierały. Pierwsza idzie wiosna, zwiewnymi rączkami sypie kwiateczkami przed Bożą Dzieciną.
Wiosna:
Niosę wonne kwiatki, fiołki i kwiatki. Przyozdobię żłóbek lichy i skraj lnianej szatki.
PIOSENKA „PRZYSZŁA DO NAS WIOSNA”
Narrator 2:
Lato gorące, słońce złocone, plony zbóż dojrzałe, przed Jezuskiem staje, pokłon mu oddaje.
Lato:
Przyniosłem małą kobiałeczkę z czarnymi jagodami, poziomek garnuszek z lasu ciemnego i słodkie malinki dla Jezusa małego.
PIOSENKA „PRZYSZŁO DO NAS LATO”
Narrator 1:
Oto jesień dary niesie. Darów pełne dłonie, by uśmiechnął się Pan Jezus skoro spojrzy na nie.
Jesień:
Tu są jabłka, koszyk gruszek i grzybów wianuszek. Liście w złocie i czerwieni wszystkie dary to jesieni.
PIOSENKA „PRZYSZŁA DO NAS JESIEŃ”
Narrator 2:
Zima mroźna prószy, daleko stoi przejęta, by nie zmarzły Jezusowi rączki i nóżęta.
Zima:
Będę z dala stała, będę mu śpiewała. Oj nie zmarznie, nie zapłacze dziecineczka mała. Przyniosłem mu sanie, niech usiądzie na nie, skoro tylko wstanie.
PIOSENKA „PRZYSZŁA DO NAS ZIMA”
Narrator1:
Choć stajenka z boku stała pełna teraz gości, bowiem tu się dokonała rzecz wielkiej radości.
Narrator 2:
Hej goście, goście mili, radośnie zaśpiewajcie przed żłóbeczkiem dzieciny.

PIOSENKA „ŚWIĄTECZNE ANIOŁKI”

Zostań Boziu (na mel Pójdźmy wszyscy do stajenki”

Zostań Boziu mym braciszkiem, podzielę się z tobą wszystkim
Dam ci swoje klocki lego, dam misiaczka pluszowego – bis

Dam zabawki, dam słodycze, babcie dziadka ci pożyczę
Podzielę się mamą, tatą bądź braciszkiem moim za to - bis

Będę cię na rączkach nosić, nie daj się Boziuniu prosić
W mym łóżeczku miejsce zrobię, będziesz sypiał ze mną sobie – bis

Razem z pieskiem mym Arbuzem i aniołem moim stróżem
Pobiegniemy wprost do ciebie, czekaj nas w wielkim niebie – bis

Nie ma lepszego od Jana Pawła II - scenariusz uroczystośći w trzecią rocznicę śmierci JP II


1. Jak rozpocząć tę opowieść o wielkim, skromnym człowieku...o człowieku pełnym wiary i miłości...O człowieku z wielkim sercem, który kochał ludzi, ale który nade wszystko ukochał Boga...o człowiek, który przez 26 lat prowadził ludzi wskazując im drogę do Boga...O człowieku, który niestrudzenie przemierzał cały glob, aby dotrzeć nawet tam, gdzie wcześniej nie znano Jego imienia. Kim był ten człowiek...Kim jest...i kim dla nas pozostanie...

2. Nie sposób w tak krótkim spotkaniu opowiedzieć wszystko co by się tak naprawdę chciało o Nim powiedzieć...Brakuje słów...a te które płyną z naszych ust nie są w stanie w pełni oddać tego co tak naprawdę czujemy...Wsłuchajmy się w to, co niesie ze sobą nasze spotkanie, być może dzięki niemu choć przez chwilę nasz ukochany Papież będzie z nami.

3. Wszyscy znamy tę pochyloną,
Biało ubraną postać.
Jan Paweł II, stoi w otwartych drzwiach samolotu, całuje ziemię,
Wyciąg a ręce do ludzi, przytula dzieci.
Dopóki mogłeś, jechałeś wszędzie, gdzie ktoś potrzebował ojcowskiej troski,
Pouczenia, pocieszenia.
Gdy umarłeś twoje dzieci stanęły u wezgłowia by Cię otulić modlitwą,
Najdalsi ludzie zobaczyli nagle jak byłeś im bliski Ojcze Święty

4.Pewnego majowego popołudnia 1920 roku w Wadowicach w rodzinie Wojtyłów przyszedł na świat mały chłopiec...Lolek. Mama chłopca spędzała długie godziny na spacerach z czułością wpatrując się w rozradowaną twarz synka zastanawiając się kim będzie w przyszłości...To właśnie Wojtyłowie zaszczepili w synu miłość do boga. To oni pierwsi pokazali chłopcu jak modlić się do Niego, jak Go kochać, jak kreślić znak krzyża.

5. Piosenka „Ja jestem, ja czuję, ja żyję moje serce bije”- Arki Noego

6. Kidy chłopiec nieco podrósł tak jak każdy w jego wieku uwielbiał kopać piłkę, koledzy twierdzą ,że był świetnym bramkarzem, uwielbiał także górskie wspinaczki, spływy kajakowe, jazdę na rowerze. I wciąż coraz mocniej kochał Boga...Aby być Bliżej Niego wstąpił do służby ministranckiej- gdzie- jak to po latach wspomniał czasem i jemu diabełek robił zwarcie..

7. Piosenka „Chciałem dobrze, robię źle..” – Arki Noego
8.I mały Karolek w tym kontakcie pozostał..Zacieśniała się pomiędzy nimi pewna szczególna więź, która trwała i trwała...Więź, która w obliczu osobistych tragedii, które spadły na chłopca zaczęła przybierać inny wymiar...Karol kochał Boga coraz bardziej i gdzieś w głębi duszy zaczęła w nim dojrzewać decyzja o kroczeniu drogą inną niż drogi jego kolegów z klasy...Karol czuł, że nie będzie ona łatwa, ale jednocześnie czuł że Bóg pragnie, aby była to jego droga, która choć nieraz usłana cierniami wiedzie do bram nieba.

8. Piosenka „Taki duży, taki mały może świętym być” – Arki Noego

9. Za Tobą Jezu pójdę przez głogi i ciernie..
Przy Tobie znajdę ulgę w cierpieniu...
Za Tobą krzyż mój dźwigać będę wiernie
W pokorze serca, w cichości i milczeniu

10. Decydując się na przyjęcie tytułu papieskiego Kardynał Karol Wojtyła musiał zrezygnować z tego co tak bardzo kochał...ze wspólnych wyjazdów na spływy kajakowe...z włóczenia się po górskich szlakach...Jednak odpowiedź na zawołanie Pana „Pójdź za mną „ dla Wojtyły mogła być tylko jedna”
„Poniosę krzyż mój jeśli będziesz zawsze Ty...”

11. Piosenka „Jezu ufa Tobie twój mały przedszkolaczek...”

12. Miłość mi wszystko wyjaśniła, Miłość wszystko rozwiązała-
Dlatego uwielbiam tę Miłość, gdziekolwiek by przebywała.

13. Pomimo tęsknoty za krajem Jan Paweł II wciąż trwał na stolicy Piotrowej niosąc Słowo Boże w różne strony świata...Przybliżając Boga wszystkim... Pielgrzymował tak jak Jezus... w spiekocie dnia, w szarym pyle dróg...a idąc uczył kochać i przebaczać... i wciąż powtarzał za Jezusem, że prawdy trzeba łaknąć, trzeba jej szukać...

14. Ale światełko, które kiedyś zapalił Pan z wolna zaczęło gasnąć... mniej było sił, a nasz utrudzony pielgrzymowaniem Rybak gasł w naszych oczach...na utrudzonej wędrówką twarzy znać było ból, cierpienie, choć nigdy nie wypowiedział słowa skargi..Wciąż podążał za Panem i nauczał ludzi jak kochać Boga i człowieka.

15.Piosenka „Nie ma lepszego od Jana Pawła II”

16. Papież Jan Paweł II był człowiekiem wielkim. Nie dlatego, że był głową Kościoła tylko dlatego, że urzekł swoim postępowaniem cały świat, zakochał w sobie człowieka. Był wielki, bo był taki ludzki.

17. „Barka” – w wykonaniu wszystkich dzieci i przybyłych gości.

"Mamo, tato - kochaj" - scenariusz uroczystości


"Mamo, tato - kochaj” – program artystyczny przygotowany na rozstrzygnięcie ogólnopolskiego konkursu plastycznego pod tym samym tytułem w Przedszkolu Nr 1 w Koniecpolu. Może być z powodzeniem wykorzystany na dzień „Mamy i taty” lub „ Dzień rodziny”

Wiek dzieci: 5-6 latki

Scenografia: sala gimnastyczna odświętnie wystrojona serduszkami wyciętymi z czerwonego kartonu różnej wielkości, u góry hasło. „Nie bój się kochać – nigdy”

1. „To co dobre się zaczyna, gdy pojawia się rodzina” ( piosenka)

2. „Jeśli kochasz swych rodziców”
Trzymaj z nimi zawsze sztamę
Wiedz, że oni rację mają
Chociaż nieraz klapsa dają.
Nie obrażaj się na tatę,
Nie obrażaj się na mamę
Bo dasz wtedy wielką plamę.
Przyznaj się, gdy zrobisz źle.
Poproś ładnie, gdy coś chcesz.
Przeproś wtedy, gdy nabroisz
No i nie mów, że się boisz.
Kochaj mamę, tatę stale
No i słuchaj ich wytrwale.
Gdy tak postępować będziesz
Serce swych rodziców zdobędziesz.

3. „Wszystkie dzieci na całym świecie” Są takie same.
Lubią skakać na jednej nodze i lubią zanudzać mamę.
Wszystkie dzieci na całym świecie śpiewają wesołe piosenki
I byle kamień i byle szkiełko biorą jak skarb do ręki.
Podobno dzieci na całym świecie bywają niegrzeczne czasem.
Lecz to nie u nas, nie w naszym mieście, to gdzieś za górą, za lasem.

4. „Jedno jest chude, a drugie grube”( piosenka)
Jedno jest rude a drugie nie
Lecz każde dziecko chce być kochane, przedszkolak o tym wie.

5. „Co lubią dzieci?”- słońce, gdy świeci.
Deszcz – kiedy pada, wiatr –kiedy gada
Mróz –kiedy szczypie, śnieg –kiedy sypie.
Każdą pogodę z upałem, chłodem, o każdej porze
Byle z miłością i w zgodzie.

6. „Kocham Was mamo i tato”
Za każdą zimę i lato
Mama, tata, siostra, brat
To mój mały , wesoły świat.

7. „Kiedy dziecko płacze” płacze cały świat
Kot ma oczy pełne łez, na podwórku płacze pies
O jak słono od tych łez, nawet cukier słony jest.
Kiedy dziecko śpiewa, śpiewa cały świat.
Cały świat piosenką jest, śpiewa kot i śpiewa pies
Ptak na niebie, wiatr na drzewie, świerszcz na łące ,
Nawet kiedy pada deszcz, to ten deszczyk śpiewa też.
Kiedy dziecko tańczy, tańczy cały świat.
Cały świat ma tyle lat, ile dzieci mają lat.
Dajcie dzieciom słońce, żeby łez nie było
Dajcie dzieciom słońce, dajcie dzieciom miłość.
Dajcie dzieciom słońce, całe słońce z nieba
Żeby mogły tańczyć, żeby mogły śpiewać.

8. Solowy taniec do utworu „ Walc kwiatów” z opery „ Dziadek do orzechów”
( Dziewczyna w białej sukience z kwiatami tańczy fragment nie cały utwór. Może sypać płatki kwiatów z koszyczka w trakcie tańca)

9. „Kiedy byłam jak kropelka”
Czułam serca twego bicie
I wiedziałam jak jest wielka
Miłość, która daje Zycie.

Kocham cię tato, kocham cię mamo,
Wiem, że wy czujecie to samo.

Kiedy byłam jak kwiatuszek
„mamo” głośno powiedziałam
Słów rozwinął się kłębuszek
Które bardzo pokochałam.

Kocham cię tato, kocham cię mamo,
Wiem, że wy czujecie to samo.

10. „Ja jestem, ja czuję, ja żyję moje serce bije” ( piosenka Arki Noego)

11. „Czego życzyć dzieciom?
Czarnych kotów na białych przypieckach,
Burych kotów a może białych
Byle były i byle mruczały.

Życzę rzeki i piasku przy rzece
Na wspaniałe, piaskowe fortece
I poziomek w leśnych kotlinach
Drzew, na które dobrze się wspinać.
I co jeszcze? Już chyba niewiele
Śmiech w domu i długich spacerów w niedzielę
I rodziców najlepszych na świecie
I wszystkiego, wszystkiego co chcecie.

12. „Dla kogo świeci słonko”
Na wysokim niebie?
Jak to dla kogo świeci?
Świeci właśnie dla ciebie.

Dla ciebie się uśmiecha
Promiennie i słonecznie
Dla ciebie jest radosne
I zawsze bardzo grzeczne.

I ty się też uśmiechaj
Radośnie i pogodnie
Bo uśmiechnięte dzieci
Do słonka są podobne.

13. Taniec krasnoludków do utworu „ marsz” z opery „Dziadek do orzechów”
( siedmioro dzieci w strojach krasnali z miotełkami z patyczków wykonują taniec wg. pomysłu nauczyciela)

14. „Niech się wreszcie każdy dowie”
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to też człowiek
Tyle że jeszcze mały
Dlatego ludzie uczeni, którym za to należą się brawa
Chcąc wielu dzieciom los odmienić
Spisali dla nas mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta
Spróbujcie dobrze zapamiętać:

- Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego
A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego

- Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

- Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać
I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.

- Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami
Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami

- Nikt nie może moich listów czytać bez pytania
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania

- Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa
A gdy różnią się od innych to już moja sprawa.
Wszyscy:
A więc moje dzieci znacie swoje prawa
Więc korzystajcie z nich najlepiej jak umiecie

15. Prośby dzieci:
- Mamo, nie zostawiaj mnie samego kiedy się boję.
Posiedź przy mnie wieczorem.

- Mamo, odpowiadaj na moje pytania,
Przytulaj mnie często
Nie trzymaj się sztywno wszystkich reguł
Pozwól mi czasem na coś szczególnego.

16.Mamo, tato
- szanuj mnie – abym szanował innych
- wybaczaj- abym umiał wybaczać
- słuchaj- abym umiał słuchać
- nie bij – abym nie bił
- Kochaj mnie – abym umiał kochać
Wszyscy:
Uczymy się życia od Was.

17. Piosenka „ Weź mnie na ręce” Arki Noego

 

Projekt edukacyjny "Kochane kociaki"


PROJEKT EDUKACYJNY Z ZAKRESU EDUKACJI PRZYRODNICZEJ

Jednym z głównych zadań wychowania przedszkolnego jest budzenie zainteresowania światem przyrody, zbliżenie dziecka do tego świata oraz ukształtowanie opiekuńczego i odpowiedzialnego stosunku do zwierząt.
Jeśli tylko to możliwe, należy dziecku stworzyć warunki do aktywnego i bezpośredniego poznawania świata zwierząt. W innym wypadku, trzeba wykorzystać dostępne środki dydaktyczne, np. zdjęcia, film, obrazki, literaturę.
Projekt „Kochane kociaki” dotyczy poznania różnorodności świata kotów (koty dzikie i domowe), rozwijania w dzieciach wrażliwości i empatii, redukowania lęków i napięć wynikających z kontaktu ze zwierzęciem oraz dostarczania dzieciom radości poprzez udział w zabawach ruchowych, muzyczno – ruchowych i dydaktycznych oraz aktywność plastyczną i kontakt z literaturą.
Pomysł opracowania tego projektu narodził się podczas imprezy integracyjnej, zorganizowanej przez nas z okazji „Światowego Dnia Kota”, przypadającego 17 lutego oraz zainteresowania felinoterapią, czyli wykorzystaniem kota w terapii.
Okazuje się, że kot może pomagać człowiekowi. Kontakt z tym zwierzęciem poprawia nastrój, zmniejsza poczucie samotności, pomaga nawiązywać znajomości, łagodzi napięcia oraz pobudza naszą aktywność. Ponadto wpływa na nasze zdrowie fizyczne. Udowodniono, bowiem, iż pod wpływem głaskania kota obniża się nasze ciśnienie krwi oraz poziom trójglicerydów i cholesterolu.
Już maleńkie koty oddają się zabawom. Uwielbiają biegać za kłębkiem wełny lub szeleszczącą torebką. Dzieci zapewne z przyjemnością będą obserwowały zachowanie małego przyjaciela, z chęcią też wcielą się w postać kotka podczas proponowanych form aktywności.

ZAŁOŻENIA PROJEKTU:

Cele:
· poznanie różnorodności świata kotów (koty domowe i dzikie),
· kształtowanie opiekuńczego i odpowiedzialnego stosunku do zwierząt,
· dostarczanie dzieciom radości poprzez udział w zabawach muzyczno – ruchowych i dydaktycznych oraz działalność plastyczną i kontakt z literaturą.

Zadania:
· poznanie wyglądu, sposobu poruszania się i odżywiania kota domowego,
· zapoznanie dzieci z podziałem i rasami kotów,
· zaznajomienie dzieci z nazwami i wyglądem kotów drapieżnych,
· redukowanie lęków i napięć wynikających z kontaktu z kotem,
· zwrócenie uwagi na konieczność niesienia pomocy zwierzętom przebywającym w schronisku.

Formy pracy:
1. Pogadanki.
2. Wycieczki do schroniska dla zwierząt oraz do sklepu zoologicznego.
3. Spotkanie z weterynarzem.
4. Wystawy i kąciki tematyczne o kotach domowych i dzikich.
5. Zabawy dydaktyczne, ruchowe i muzyczno – ruchowe.
6. Aktywność plastyczna i językowa.

Planowane efekty:
· Dziecko odróżnia koty domowe i dzikie.
· Dziecko zna wygląd, sposobu poruszania się i odżywiania kota domowego.
· Dziecko potrafi wymienić nazwy kotów drapieżnych.
· Dziecko ma świadomość konieczności niesienia pomocy zwierzętom.
· Dziecko z radością bierze udział w proponowanych formach aktywności.

Ewaluacja:
1. Quiz „Co wiemy o kotach?”.
2. Tworzenie wspólnie z rodzicami wierszowanek – rymowanek o kotach.

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
Proponowane tematy:
· „Poznajemy koty” – poznanie różnorodności świata kotów (koty domowe i dzikie); wykorzystanie albumów ze zdjęciami kotów.
· „Nasze spotkanie z kotkiem” - poznanie wyglądu, sposobu poruszania się i odżywiania kota domowego, redukowanie lęków i napięć wynikających z bezpośredniego kontaktu z kotem.
· Spotkanie z weterynarzem – omówienie sposobu pielęgnacji kota, kształtowanie opiekuńczego i odpowiedzialnego stosunku do zwierząt.
· „Aaa, aaa, były sobie kotki dwa” – dzień aktywności muzyczno – ruchowej.
· „Gdzie się ukrył kotek?” – zabawy dydaktyczne z pluszowym kotkiem.
· „ Opowiem ci bajkę, jak kot palił fajkę” – seans czytelniczy dla dzieci z udziałem rodziców; przybliżenie dzieciom „kociej literatury”.
· „Koty, kotki, koteczki” – dzień aktywności plastycznej.
· Impreza integracyjna z okazji „Światowego Dnia Kota” dla dzieci ze wszystkich grup wiekowych.
· Wycieczka do schroniska dla zwierząt – zawiezienie karmy dla kotów, zebranej podczas imprezy integracyjnej z okazji Światowego Dnia Kota, zwrócenie uwagi na konieczność niesienia pomocy zwierzętom przebywającym w schronisku.

PRZYKŁADOWE WIERSZE, OPOWIADANIA, BAJKI, ZABAWY, SCENARIUSZE, KARTY PRACY I KOLOROWANKI

„ZESZŁY SIĘ CZTERY KOTY...” LUDWIK JERZY KERN

Zeszły się cztery koty
Z czterech różnych stron świata.
Jeden pochodził z Mrukoty,
Drugi z Górnej Dachoty,
Trzeci z miasta Myszkowa
(Zaraz obok Kotkowa),
A czwarty z wyspy Drapata.

Rozsiadły się w czterech fotelach
I rozpoczęły rozmowę
O kocich celach,
Kocich fortelach,
I o tym, czy myszy surowe
Są zdrowe?

Przez całe rano tak gadały,
Przez popołudnie,
Przez wieczór cały,
Co najdziwniejsze jednak, zaznaczam,
Obywały się bez tłumacza.
Wszystko, co chciały przekazywały
Przez jedno miau,
Albo dwa miauy.

Z tego wynika, moi złoci,
Że z wszystkich na świecie języków,
Najłatwiejszy jest język koci.
Brak tylko do niego
Podręczników.


„BYŁY SOBIE KOTY DWA” WANDA GRODZIEŃSKA

Były sobie koty dwa,
Szare, bure obydwa.
Jeden kot na bębnie grał,
Drugi kot skrzypeczki miał.
Na wesele myszki z szczurem
Przyszły koty szarobure,
Każdy grał, co chciał.

Skoczył z pieca Mruczuś pstry
Też posłuchać kociej gry.
Pięknie grali, ani słowa,
Na basetli im basował
Zagraj, kundel zły.

Przybiegł Mruczuś, miauknął:
- Miau!
Ja wam także będę grał!
Zagram skocznie na fujarce
Kocie polki, kocie walce,
Co kto będzie chciał!

„ZGADYWANKA – RYMOWANKA” A. H. MURGRABIA

W małym koszyczku leży podusia,
a na podusi
coś się porusza.
Ma małe uszka
i nosek mały,
a na dodatek
w futerku cały.
Gdybyś mu mleczka
w spodeczku dał,
to się przeciągnie
i powie – miauuu,
wyjdzie z koszyczka,
mleczko wypije
i brudny pyszczek
łapką umyje.
RYMOWANKA O KOTKU

Bywam czarny, szary, bury...
Wydeptuję własne ścieżki
Na mój widok –
myk do dziury! –
wszystkie przerażone myszki.

„NIESFORNY KOTEK” K. NOWICKA (fragment)

... Wszystkie koty są wspaniałe,
Te ogromne i te małe:
Tygrys – żółty w czarne pasy,
Ryś – przemierzający lasy,
Wdzięczna puma,
gepard szybki,
żbik, ocelot, lampart gibki
oraz lew – król zwierząt płowy
...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • alter.htw.pl
  • Powered by WordPress, © Nie obrażaj więc mojej inteligencji poprzez czynione na pokaz zaniżanie własnej.